Spelbederf

    This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

    • Bolder wrote:

      StewieGriffin wrote:

      1. Doelloos manen opblazen van mensen zonder enige winst eruit te halen.
      Meestal blaas je een maan en hoopt dat er vloot terugkomt, maar zeker is dat nooit, dus mag van de lijst.


      Meestal ja. Maar soms gebeurd het dus puur om te treiteren omdat iemand iets doet wat een ander niet aanstaat. In dat geval is het dus wel spelbederf.
    • Discussie ga je toch nooit uit de weg. Plus je doet het als GO/SGO toch nooit goed als zo'n discussie ontstaat.
      Die beslissing dus vooral aan de (S)GO van die uni over laten waarbij het punt blijft dat zij de enige zijn met bevoegdheid in die uni en verreweg het meeste kunnen zien waardoor ze de meest onderbouwde beslissing kunnen nemen.

      Als je als #1 speler de grijze gebieden moet gaan vermijden met de huidige activiteit in OGame land dan mag je helemaal niks meer.
      Bij elke maan die er af vliegt heb je dan meteen een discussie te pakken, zelfs als het met het oog op winst is.
      Daarmee kun je net zo goed zeggen dat een GO niet mag fleeten, want daar heb je altijd meteen weer gezeik mee.
      Die eigen autoriteit in je speeluni zal me een rotzorg zijn. Zoals gezegd is een GO in zijn speeluni gewoon een speler. Niets meer, niets minder.

      Mijn mening is hierin duidelijk. De jouwe ook. Als ik het zo lees dan verschillen we hier simpelweg in van mening.
    • Knigge wrote:

      Swami het is ongeveer hoe het gezegd is, het gaat om extreme gevallen.
      Als jij in een tig eco uni speelt zal er sneller weer een mooie raid liggen, in dat opzicht ben je dus gewoon veilig.
      Daarnaast als je twijfelt over iets dan kan je de go/sgo van die uni vragen hoe die er naar kijkt omdat wij elk geval afzonderlijk moeten beoordelen.

      Volgens mij speel je in 1 of meerdere van mijn uni's en ik heb tot nu toe geen problemen gezien met je manier van spelen ;) .
      Zal het eens grondig en simpel uitleggen... @swami_dude Je forceert spelers als Stalin/Trump om een deut deal aan te gaan die iemand helemaal niet wil...Uiteindelijk ga je dan bashen of zorg er zo voor dat je dat ene regeltje overtreed die voorkomt dat klootzakken anderen langdurige kunnen lastigvallen...Het is ook dat ene regeltje wat je antwoord is... Ga geen zwakke spelers langdurige lastig vallen(Waarschijnlijk vallen dwangcontracten der nu ook onder) of hinderen zodat ze niet of amper stijgen...Hij staat ergens in Spelregels ga hem maar zoeken...Maar aan de andere kant is knigge ook niet echt een goeie Gameoperator..Zoals in mijn zaak dacht meneer Knigge dat als een lagere speler zn maankans vloot zelf gaat puinruimen, Dat het wel eens pushing kon zijn..Aangezien een maankans nooit uit fysieke gsjes bestaat...Hij werd erg snel boos in support om dat ik hem aankaarten dat het niet juist was..Daarna vond die dat mn alliantie RGP beledigend waren voor het Team(Hemzelf) In totaal kwamen der 2 bans voor totaal andere redenen voor 2 spelers en vervolgens Raged ook nog 1 speler onze alliantie(ESA) uit in Zagadra direct getriggered door het zwak lieg trollen wat Knigge eigenlijk ooit deed voor die stil en SGO werd..

      StewieGriffin wrote:

      Over spelbederf;
      Iedereen vindt iets anders spelbederf. Wanneer het spelbederf is, is dus gewoon een mening. Overigens denk ik wel dat MOD's GO's noem ze maar op hier heel luchtig over doen en zich niet verdiepen in wat er daadwerkelijk gaande is.
      Spelbederf:
      1. Doelloos manen opblazen van mensen zonder enige winst eruit te halen.
      2. Doelloos IPR's gooien omdat iemand iets doet wat je niet aanstaat.
      3. Continue bashen zonder enige rendabele winst (afhankelijk van punten aantallen natuurlijk).
      In mijn ogen is dat spelbederf. Dit gebeurd vaak genoeg. Admins schuiven vrij snel af "ja maar ipr's horen bij het spel". Ja! Dat klopt, maar het was toch zo dat het met een winst moest zijn? En niet continue wat IPR'en om spelers te treiteren (wat vaak zat gebeurd waardoor men uiteindelijk stopt of V-modus blijft of gaat hoppen om hier onderuit te komen).
      In mijn ogen moeten er duidelijkere grenzen zijn wanneer iets spelbederf is, en moet er daadwerkelijk wat gebeuren als iemand zich hier niet aan houdt. Moeilijk te realiseren maar er zijn zat voorbeelden van spelbederf die met treiteren gepaard gaan omdat iemand bv. iemand overbieden op de veiling of in een raid gebied raid van iemand anders... Hier tegen kan men wel degelijk optreden. En dat moet ook gebeuren.
      Als iemand dan gaat zeggen, ja maar ik blijf toch onder de grens? Dan ben je gewoon een zielig persoon die doelbewust treitert maar niet de ballen heeft om er voor uit te komen.
      Wat ik en Kaj/Oneshot/Eindbaas hebben gedaan Gemini met IPRs gewoon de uni zwart en blauw geknalled. Is dat dan niet super strafbaar..Gewoon 2 jaar aan def lopen wegschieten bij (Uber)Turtles en vervolgen V-mode induiken zodat ze niks kunnen..En we beschoten ze ook terwijl ze online waren door natuurlijk DM Rapid Fire te gebruiken dan werden ze sneller blauw..Der zijn veel manieren om mensen lastig te vallen. En de meest vervelende methodes zijn juist de meest onschadelijke manieren de Trollcycler(Aanvallende Recycler op 10% speed)..Dutchritual werd der zo boos van dat die via de Whatsapp bij je komt klagen hoe leuk die de Trollcycler wel niet vond(Wel zielig dat die Ogame niet in Ogame kan houden maar daar moet je sterk voor zijn was toch al een mislukte GO).

      ~Red Dragon @ 25-09/19:58 - Het posten van ingame gespreken is niet toegestaan, hiervoor ontvang je een waarschuwing

      De snelle link van Ogniter Trolololen.ogniter.eu/

      The post was edited 9 times, last by Red Dragon ().

    • Zo wat een lees plezier!!

      Nu ken ik zelf ook sommige mensen die andere spelers dwingen om 2-1-1 te ruilen, en hun weten mijn eerlijke mening dit is diepzinnig triest, en geeft wish eerder al aan dat als je het in de vorm doet van aanvallen met winst van bvb nacht productie dit mag...
      euhm toch werd er in de betreffende poste gezegd dat hij het afdwingt?, en dus pas stopt wanneer hij die regeling krijgt ( mijn mening spelbederf)

      Spelbederf is een heel groot begrip een waar zelf ik als teamlid nog de andere aanspreek op bepaalde punten waar ik vind dat niet goed wordt ingegrepen, helaas komen we hier ook nooit uit XD.


      ik koop in mijn uni's ook deut van andere spelers, die ik makkelijk aan kan ik dwing hun ook niet voor goede ratio's omdat ik onze bijna dode uni's enig sinds levend probeer te houden.... zelfs als dat betekend om met mensen als mallepietje (Nickjuh) een uni te moeten delen X/

      Trouwens wat ik me afvroeg die linkjes die je deelde nick, waren die niet van oorlogslagen ?, heb niet gekeken wanneer die oorlog gestart is vandaar dat ik het vraag ;) .

      Als dat niet om oorlog slagen gaat, en jullie waren beide online en hij ervan bewust dan had hij van mij wel een streepje door zijn naam gekregen natuurlijk voor een bepaalde tijd :RR: .

      Zeg ik verkeerde dingen geen idee ik geef mijn eerlijke mening.

      Speciaal voor Nickjuh :kiss: ik heb je gemist op het forum ik ben oprecht blij om te zien dat je weer poste! altijd lachen met jou! :pat:
      Bijna Weekend!
    • Ik ben van mening dat veel spelers afdwalen van het hele concept.

      Zoals swami aangeeft als voorbeeld:

      Speler 1 tegen swami: Krijg toch de ******. Je hebt al mijn planeten geraid. Vieze ****
      Swami tegen speler 1: Ik houd ook van jou. Je hebt dagelijks 10 miljoen te raiden in de ochtend. Ik ben toch niet gek om dit te laten liggen?
      Speler 1 tegen swami: Mijn mama zegt dat dit niet mag. Ik ga het de GO vertellen.
      Swami tegen speler 1: Weet je wat? Ik kan je met rust laten en je zelfs in mijn vriendenlijst gooien. Dit zorgt ervoor dat ik je niet ga aanvallen en ik kan zelfs helpen verdedigen tegen conjo's die je aanvallen. Enige wat ik ervoor terug vraag is dat je me deut levert tegen 2/1/1 waarde. You game?
      Speler 1 tegen swami: Ja, is goed. Ik heb nu 10 miljoen deut liggen. Wil je hebben? Stuur jij vriendaanvraag of doe ik dat?


      Zoals extreme gevallen spelbederf als voorbeeld.

      #1 met 150 miljoen punten en 50 miljoen in vloot.
      #52 met 1.4 miljoen punten en 100k in militair.

      #52: Yay, veiling gewonnen van die nummer 1 conjo. Zal hem leren. Hij pakt al het andere al.

      #1 in pm naar #52: Ik geef je direct nu deze waarschuwing. Veiling is van mij, bied je er nog 1 keer op, dan sloop ik al je manen, ipr al je def en ik houd er pas mee op als je mij deut levert tegen 2/1/1 waarde.
      #52 terug in pm: Haha, je hebt grootheidswaanzin. Ik zit in een alliantie die in de top25 staat. Wij zijn met z'n drieën en jij bent alleen.

      #52 gaat slapen, komt volgende ochtend online, is nu #58 geworden. 312 berichten te zien. Ipr aanvallen om die 100k militair te reduceren naar 10k militair. Planeten leeggeraid, manen geknakt. 1 pm bericht van de #1: Told you so. #58 gaat in vmode en zet eventueel acc op verwijderen.



      Wat ik ook doe. Spelers waren te zien op lanx, ik kon rips lanxen en kapot maken. Spelers weten dit niet. Ik geef ze opties na een pm van hun. Als je mij vast deut levert tegen 2.4/1.4/1, dan krijg je me in je vriendenlijst en val ik je niet meer aan. Ik kan je ook helpen als je wat vragen hebt over het spel.


      Ook ben ik van mening dat die grijze gebieden ook niet echt grijs zijn. Als ze grijs zouden zijn, dan zoek je al een randje op waar je al gauw overheen gaat. Spelbederf is een groot begrip, wat voor de slachtoffers makkelijker geopperd zal worden, waarbij de aanvallers makkelijker weten hoe eronder uit te lullen om het naar hun kant te zetten als voordeel, omdat we al wat langer ervaring hebben in het spel betekent niet dat we maar van alles kunnen doen om regels om te buigen of spelers gewoonweg weg te treiteren, omdat je in je eentje in een uni wilt gaan spelen?
      Kunnen spelers nu wel gaan mekkeren; ja HT, jij was ook een cheater enzo. Zeg ik je nu alvast. Is lang verleden tijd en ik heb zelf op de blaren moeten zitten. Ouwe koeien enzo. Grow up.
    • Jeutje... ik wist helemaal niet dat dit zo leefde...

      Heb in Ursa een leuke vete, maar dit slaat alles. Gewoon een PM van iemand met meer vloot; "Jij leert ook niet snel...", terwijl ik hem (weer) kansloos aanval. Zo kan het ook!

      Beetje leuk met elkaar omgaan... is niet zo moeilijk, toch? Als je meer vloot hebt en vaker online kan zijn?
      Omdat opbouwen toch gewoon leuk is...
    • Toevallig heeft @Jillian bijv. ook twee manen en nog wel meer geprobeerd te blazen vanwege een raid :D Vond ik niet perse leuk, maar ik heb geen moment gedacht dat het spelbederf was of om daarvoor te reporten. Overigens vloog die ook nog steeds voor winst. Wat mij betreft is dit deel van het spel. Misschien dat ik ook wat sneller geneigd ben te zeggen dat iets onderdeel van het spel is, als je 3 jaar lang elke week gehofd wordt zo'n beetje en gewoon je boel netjes rebuild dan is het vermoeiend om verwijten te horen dat je 'niet weet wat het is om als kleine speler klein gehouden te worden'. Ik heb zelf nooit de fout bij mijn aanvallers gelegd maar gekeken wat ik zelf fout deed. Als ik dan eens aan de top staat lijken mensen mij ineens morele codes op te leggen waar ik zelf nooit iets van gemerkt heb. Sommige zeggen, je weet dus hoe het voelt, ik zeg eerder, dat heeft mij juist beter in het spel gemaakt :D

      Heb je soms een beetje de pest eraan als je neer gaat, natuurlijk, leuk is anders, maar het is een spel. Ik vind het met kolonisten van catan ook vervelend als iemand de rover op mij plaatst, maar word daar niet kwaad van op de speler specifiek. Hoewel ik ook genoeg mensen ken die bij een bordspel zo kwaad kunnen worden dat ze het bord omgooien, dus wellicht een slecht voorbeeld...
      Ex-GOtje
      Zagadra Gevorderde 20%: 43 / Top 10: 9 (solo: 3) / Ripkills 565
      Jupiter hofcounter: 110 / Top 10: 2 / Ripkills: 9
      ~~ Everywhere I go, turtles grow ~~
    • Naatee wrote:

      Wild idee:

      Wat als er een GO/SGO/MOD/SMOD/COMA (wie dan ook) zich bereid stelt zijn postvak als verzamelpunt in te zetten.
      Een ieder die een mening heeft over wat in zijn/haar ogen spelbederf is stuurt naar dit teamlid een ticket die door dit desbetreffende teamlid verzameld worden.

      Na het verstrijken van de deadline worden deze antwoorden verzameld, gebundeld en hier ergens gepost.
      Dan is er een overzichtelijk beeld van wat wij als community onder spelbederf verstaan, welke door het team naast de officiele regels gelegd kan worden.


      En dan net zoals met die spec wijzigingen dat men anderen gaat aansporen om dezelfde 'meningen' in te sturen om hun beeld van spelbederf erdoor te drukken van wat wel en niet mag? Nee dank je. :P Input wordt altijd gewaardeerd, onze mailboxen staan altijd open wat dat betreft en er wordt heus wel naar geluisterd. Ik mag toch hopen dat dat de laatste tijd niet onopgemerkt is gebleven? :P Bijschaven van grenzen waar nodig is ook altijd mogelijk wanneer men grenzen gaat opzoeken en andere manieren van mensen het speelplezier ontnemen gaat toepassen.

      Bolder wrote:

      Wss had mordecai je er natuurlijk aangehangen via een ticket.Ik zal me zelf maar melden want ik sta toch herkenbaar op de camera.. zo iets..


      Voor de goede orde, als een GO de regels overtreedt dan wordt dit net zo goed aangepakt, gemeld door de speler zelf of niet. In hun speeluniversa worden ze net zoals de andere spelers gewoon gecontroleerd en hun doen en laten gestaafd met de regels. Ik heb al eens eerder bans moeten zetten op GO's die net iets te ijverig met aanvallen waren en daardoor net een aanval te veel hadden gedaan en de meest winstgevende aanval moesten inleveren; wat soms echt in de 100+ miljoen GS gelopen is. Wat dat betreft is er geen speciale behandeling, behalve dat deze bans altijd via hogerop lopen (SGO/GA).

      StewieGriffin wrote:

      Over spelbederf;

      Iedereen vindt iets anders spelbederf. Wanneer het spelbederf is, is dus gewoon een mening. Overigens denk ik wel dat MOD's GO's noem ze maar op hier heel luchtig over doen en zich niet verdiepen in wat er daadwerkelijk gaande is.

      Spelbederf:
      1. Doelloos manen opblazen van mensen zonder enige winst eruit te halen.
      2. Doelloos IPR's gooien omdat iemand iets doet wat je niet aanstaat.
      3. Continue bashen zonder enige rendabele winst (afhankelijk van punten aantallen natuurlijk).

      In mijn ogen is dat spelbederf. Dit gebeurd vaak genoeg. Admins schuiven vrij snel af "ja maar ipr's horen bij het spel". Ja! Dat klopt, maar het was toch zo dat het met een winst moest zijn? En niet continue wat IPR'en om spelers te treiteren (wat vaak zat gebeurd waardoor men uiteindelijk stopt of V-modus blijft of gaat hoppen om hier onderuit te komen).

      In mijn ogen moeten er duidelijkere grenzen zijn wanneer iets spelbederf is, en moet er daadwerkelijk wat gebeuren als iemand zich hier niet aan houdt. Moeilijk te realiseren maar er zijn zat voorbeelden van spelbederf die met treiteren gepaard gaan omdat iemand bv. iemand overbieden op de veiling of in een raid gebied raid van iemand anders... Hier tegen kan men wel degelijk optreden. En dat moet ook gebeuren.
      Als iemand dan gaat zeggen, ja maar ik blijf toch onder de grens? Dan ben je gewoon een zielig persoon die doelbewust treitert maar niet de ballen heeft om er voor uit te komen.


      IPR hoort ook bij het spel, maar alles wat je hierboven opsomt staat zowat letterlijk beschreven in de gemaakte nieuwspost. IPR zonder winstoogmerk mag prima, mits dit niet structureel plaatsvindt met enkel als doel iemand zijn of haar speelplezier te ontnemen en deze speler niet de middelen ter beschikking heeft om daar iets tegen te doen. Als jij een speler bent met meer dan 10.000.000 punten en je krijgt regelmatig IPR, lijkt het mij toch dat er meer dan voldoende manieren zijn om met de middelen die je hebt daar iets tegen te doen. Overigens vergeet je dat er vaak veel meer speelt dan enkel de IPR. Vaak is het slachtoffer zelf ook niet zo onschuldig en heeft diegene vaak ook meer dan genoeg uitgelokt. Zoals de nieuwspost ook aangeeft, als het toch structureel blijft gebeuren kan er altijd opgetreden worden. Dat wordt altijd objectief per situatie bekeken.

      Overigens is het zo dat in sommige communities hier niet eens naar omgekeken wordt en de term spelbederf niet eens bestaat. Wij proberen in .NL tenminste nog een beetje oog hierop te houden en te handelen op de momenten waar bepaald gedrag echt leidt tot spelers die simpelweg stoppen omdat ze niet meer kunnen spelen. Maar laat wel duidelijk zijn dat de term 'spelbederf' geen lichte term is, Ogame is van nature een destructief en diplomatiek spel en teveel of te snel ingrijpen onder de noemer 'spelbederf' zou de hele kern van het spel aantasten.

      Voor je overigens denkt, die admins hebben makkelijk praten, ik ben zelf in mijn speeluni ook wel eens een tijdje op al mijn planeten continue kapot geschoten geweest met als simpele reden dat ik in een alliantie zat die diegene niet beviel. En dan bedoel ik echt iemand die puur en enkel DM het spel inpompte om die IPR af te kunnen schieten. Toen heb ik gewoon mijn def (wat er van over was) grotendeels afgebroken en ben ik deels op fusie gaan draaien voor het geval diegene ook nog eens satjes zou komen slopen. Wat mij betreft was dat geen spelbederf, ik had ook gewoon uit de alliantie kunnen stappen of zoals ik heb gedaan anders gaan spelen. ;) Fijn was anders, maar mij hoorde je niet klagen hoor. ;)

      dutchpride wrote:

      Zo wat een lees plezier!!
      Nu ken ik zelf ook sommige mensen die andere spelers dwingen om 2-1-1 te ruilen, en hun weten mijn eerlijke mening dit is diepzinnig triest, en geeft wish eerder al aan dat als je het in de vorm doet van aanvallen met winst van bvb nacht productie dit mag... euhm toch werd er in de betreffende poste gezegd dat hij het afdwingt?, en dus pas stopt wanneer hij die regeling krijgt ( mijn mening spelbederf)


      De aanvallen die Swami aangeeft op de nachtproductie zijn prima winstgevend. Waar Swami op doelt is dat hij spelers erop attendeert dat hij de grondstoffen zelf wel komt ophalen als ze niet goedkoop met hem handelen en het laten slingeren. Hij geeft niet aan dat hij iemand continu zonder winst sloopt of kapotschiet met IPR totdat ze het eens zijn met de handelsratio's die hij biedt. Daar zit echt wel een groot verschil in hoor.





      Ik vind het wel erg spijtig om sommige van de reacties in dit topic te lezen :( , vooral omdat het topic over spelbederf juist is opgezet doordat we er de laatste tijd veel vragen over hebben gekregen en het nu door sommigen als een soort kapstok wordt gebruikt om het handelen van teamleden aan te kaarten. Dat is simpelweg niet de bedoeling, dus laten we dat ook gewoon achterwege laten.

      Wat betreft de voorstellen om de grenzen van spelbederf te concretiseren, ik ga er vanuit dat jullie ook wel beseffen dat op het moment dat je dat doet je er ook voor zorgt dat men gewoon elke keer netjes binnen die opgestelde 'grenzen' blijft en tegelijk alsnog anderen volledig het spelplezier ontneemt en dan kunnen wij daar niet eens tegen handelen. ;) Zoals het ook in de nieuwspost staat, spelbederf blijft een grijs gebied en ook om een goede reden. En in principe is het idee ook dat GO's niet zomaar bans gaan zetten voor spelbederf daardoor, maar dit eerst proberen op te pakken met de betrokken spelers zelf, zodat dit grijze gebied niet onnodig 'slachtoffers' maakt aan de kant van de overtreders.

      Ex-Admin Ogame.nl


      "If it is the past you love, then that is where you can stay." - Yellowcard - For You, And Your Denial.
    • Wish2Die wrote:

      En dan net zoals met die spec wijzigingen dat men anderen gaat aansporen om dezelfde 'meningen' in te sturen om hun beeld van spelbederf erdoor te drukken van wat wel en niet mag? Nee dank je. :P Input wordt altijd gewaardeerd, onze mailboxen staan altijd open wat dat betreft en er wordt heus wel naar geluisterd. Ik mag toch hopen dat dat de laatste tijd niet onopgemerkt is gebleven? :P Bijschaven van grenzen waar nodig is ook altijd mogelijk wanneer men grenzen gaat opzoeken en andere manieren van mensen het speelplezier ontnemen gaat toepassen.

      Bolder wrote:

      Wss had mordecai je er natuurlijk aangehangen via een ticket.Ik zal me zelf maar melden want ik sta toch herkenbaar op de camera.. zo iets..
      Voor de goede orde, als een GO de regels overtreedt dan wordt dit net zo goed aangepakt, gemeld door de speler zelf of niet. In hun speeluniversa worden ze net zoals de andere spelers gewoon gecontroleerd en hun doen en laten gestaafd met de regels. Ik heb al eens eerder bans moeten zetten op GO's die net iets te ijverig met aanvallen waren en daardoor net een aanval te veel hadden gedaan en de meest winstgevende aanval moesten inleveren; wat soms echt in de 100+ miljoen GS gelopen is. Wat dat betreft is er geen speciale behandeling, behalve dat deze bans altijd via hogerop lopen (SGO/GA).

      StewieGriffin wrote:

      Over spelbederf;

      Iedereen vindt iets anders spelbederf. Wanneer het spelbederf is, is dus gewoon een mening. Overigens denk ik wel dat MOD's GO's noem ze maar op hier heel luchtig over doen en zich niet verdiepen in wat er daadwerkelijk gaande is.

      Spelbederf:
      1. Doelloos manen opblazen van mensen zonder enige winst eruit te halen.
      2. Doelloos IPR's gooien omdat iemand iets doet wat je niet aanstaat.
      3. Continue bashen zonder enige rendabele winst (afhankelijk van punten aantallen natuurlijk).

      In mijn ogen is dat spelbederf. Dit gebeurd vaak genoeg. Admins schuiven vrij snel af "ja maar ipr's horen bij het spel". Ja! Dat klopt, maar het was toch zo dat het met een winst moest zijn? En niet continue wat IPR'en om spelers te treiteren (wat vaak zat gebeurd waardoor men uiteindelijk stopt of V-modus blijft of gaat hoppen om hier onderuit te komen).

      In mijn ogen moeten er duidelijkere grenzen zijn wanneer iets spelbederf is, en moet er daadwerkelijk wat gebeuren als iemand zich hier niet aan houdt. Moeilijk te realiseren maar er zijn zat voorbeelden van spelbederf die met treiteren gepaard gaan omdat iemand bv. iemand overbieden op de veiling of in een raid gebied raid van iemand anders... Hier tegen kan men wel degelijk optreden. En dat moet ook gebeuren.
      Als iemand dan gaat zeggen, ja maar ik blijf toch onder de grens? Dan ben je gewoon een zielig persoon die doelbewust treitert maar niet de ballen heeft om er voor uit te komen.
      IPR hoort ook bij het spel, maar alles wat je hierboven opsomt staat zowat letterlijk beschreven in de gemaakte nieuwspost. IPR zonder winstoogmerk mag prima, mits dit niet structureel plaatsvindt met enkel als doel iemand zijn of haar speelplezier te ontnemen en deze speler niet de middelen ter beschikking heeft om daar iets tegen te doen. Als jij een speler bent met meer dan 10.000.000 punten en je krijgt regelmatig IPR, lijkt het mij toch dat er meer dan voldoende manieren zijn om met de middelen die je hebt daar iets tegen te doen. Overigens vergeet je dat er vaak veel meer speelt dan enkel de IPR. Vaak is het slachtoffer zelf ook niet zo onschuldig en heeft diegene vaak ook meer dan genoeg uitgelokt. Zoals de nieuwspost ook aangeeft, als het toch structureel blijft gebeuren kan er altijd opgetreden worden. Dat wordt altijd objectief per situatie bekeken.

      Overigens is het zo dat in sommige communities hier niet eens naar omgekeken wordt en de term spelbederf niet eens bestaat. Wij proberen in .NL tenminste nog een beetje oog hierop te houden en te handelen op de momenten waar bepaald gedrag echt leidt tot spelers die simpelweg stoppen omdat ze niet meer kunnen spelen. Maar laat wel duidelijk zijn dat de term 'spelbederf' geen lichte term is, Ogame is van nature een destructief en diplomatiek spel en teveel of te snel ingrijpen onder de noemer 'spelbederf' zou de hele kern van het spel aantasten.

      Voor je overigens denkt, die admins hebben makkelijk praten, ik ben zelf in mijn speeluni ook wel eens een tijdje op al mijn planeten continue kapot geschoten geweest met als simpele reden dat ik in een alliantie zat die diegene niet beviel. En dan bedoel ik echt iemand die puur en enkel DM het spel inpompte om die IPR af te kunnen schieten. Toen heb ik gewoon mijn def (wat er van over was) grotendeels afgebroken en ben ik deels op fusie gaan draaien voor het geval diegene ook nog eens satjes zou komen slopen. Wat mij betreft was dat geen spelbederf, ik had ook gewoon uit de alliantie kunnen stappen of zoals ik heb gedaan anders gaan spelen. ;) Fijn was anders, maar mij hoorde je niet klagen hoor. ;)

      dutchpride wrote:

      Zo wat een lees plezier!!
      Nu ken ik zelf ook sommige mensen die andere spelers dwingen om 2-1-1 te ruilen, en hun weten mijn eerlijke mening dit is diepzinnig triest, en geeft wish eerder al aan dat als je het in de vorm doet van aanvallen met winst van bvb nacht productie dit mag... euhm toch werd er in de betreffende poste gezegd dat hij het afdwingt?, en dus pas stopt wanneer hij die regeling krijgt ( mijn mening spelbederf)
      De aanvallen die Swami aangeeft op de nachtproductie zijn prima winstgevend. Waar Swami op doelt is dat hij spelers erop attendeert dat hij de grondstoffen zelf wel komt ophalen als ze niet goedkoop met hem handelen en het laten slingeren. Hij geeft niet aan dat hij iemand continu zonder winst sloopt of kapotschiet met IPR totdat ze het eens zijn met de handelsratio's die hij biedt. Daar zit echt wel een groot verschil in hoor.





      Ik vind het wel erg spijtig om sommige van de reacties in dit topic te lezen :( , vooral omdat het topic over spelbederf juist is opgezet doordat we er de laatste tijd veel vragen over hebben gekregen en het nu door sommigen als een soort kapstok wordt gebruikt om het handelen van teamleden aan te kaarten. Dat is simpelweg niet de bedoeling, dus laten we dat ook gewoon achterwege laten.

      Wat betreft de voorstellen om de grenzen van spelbederf te concretiseren, ik ga er vanuit dat jullie ook wel beseffen dat op het moment dat je dat doet je er ook voor zorgt dat men gewoon elke keer netjes binnen die opgestelde 'grenzen' blijft en tegelijk alsnog anderen volledig het spelplezier ontneemt en dan kunnen wij daar niet eens tegen handelen. ;) Zoals het ook in de nieuwspost staat, spelbederf blijft een grijs gebied en ook om een goede reden. En in principe is het idee ook dat GO's niet zomaar bans gaan zetten voor spelbederf daardoor, maar dit eerst proberen op te pakken met de betrokken spelers zelf, zodat dit grijze gebied niet onnodig 'slachtoffers' maakt aan de kant van de overtreders.
      Dan is de trollcycler nogal harmless ten opzichte van een boze speler die te veel geld heeft(Ik ook) en je met DM Rapid Fire IPR bestookt...Maar over de lange termijn onstaan der nieuwe manieren om gewoon spelbederf te veroorzaken ook al is iedere speler hier in geschikt in zn eigen categorie: Oplichters,Griefers,Trollen en Tirannen...Maar uiteindenlijk kan een sterke speler op een te slimmere zwakke speler stuiten die je gewoon kapot trolled hierdoor gaat de sterke speler klagen en zullen der nieuwe regels komen..Dus het is aanvallen is eigenlijk op eigen risico(Van de Sterke kant)Een zwakke speler valt niet zomaar een sterke speler aan tenzie het een Pratser is. Maar de sterke speler weet niet, Wie niet aan de andere kant van de Internet kabel schuilt...Maar Toph uiteindenlijk heeft de Recycler de Ster Des Doods wel van zn plaats gestoten van de het "Meest Vervelende Ship Van Ogame" ;) ..Dankzij mij is de Balans grens compleet opgezocht daardoor moeten wel regels worden aangepast(Wat ook gebeurt alleen geldend voor Kreela). Ik zie ook dat jullie gewoon posts ontzichtbaar kunnen maken voor andere dat is een hele goede uitvinding geen Warns en Ellende gewoon MUTEN die Handel(Kan handig zijn als ik teveel kritiek lever. Maar eerlijk slimme aanpassing want zo hou je de spelers binnen hoe vervelend ook.Ook daar moet je sterke disciplinaire oplossingen voor hebben)

      De snelle link van Ogniter Trolololen.ogniter.eu/

      The post was edited 11 times, last by Kreela ().

    • Is account-sitting ook een vorm van spelbederf?

      Ik, onderwijs, heb net 6 weken vakantie achter de rug en heb best wel eens een nachtje door gehaald met Ogame.... 'toevallig' was mijn tegenstander ook (vrijwel) altijd online... frappant, denk ik dan, want het waren best wel eens incourante tijden dat ik online was en soms ook (huichelachtig, want vaak) meerdere dagen achter elkaar: 5 uur gaan slapen en om 7u nog maar eens checken... Echt iedere nachtdienst gaat hier aan voorbij!

      Ik heb het nu niet gereport, maar in een eerder stadium wel al mee gemaakt dat een GO zei dat het niet te bewijzen viel. Mijn mond... nou ja...


      Spelers kunnen niet 24/7 online zijn, behalve die ene... kennelijk...
      Omdat opbouwen toch gewoon leuk is...
    • odlaw wrote:

      Is account-sitting ook een vorm van spelbederf?

      Ik, onderwijs, heb net 6 weken vakantie achter de rug en heb best wel eens een nachtje door gehaald met Ogame.... 'toevallig' was mijn tegenstander ook (vrijwel) altijd online... frappant, denk ik dan, want het waren best wel eens incourante tijden dat ik online was en soms ook (huichelachtig, want vaak) meerdere dagen achter elkaar: 5 uur gaan slapen en om 7u nog maar eens checken... Echt iedere nachtdienst gaat hier aan voorbij!

      Ik heb het nu niet gereport, maar in een eerder stadium wel al mee gemaakt dat een GO zei dat het niet te bewijzen viel. Mijn mond... nou ja...


      Spelers kunnen niet 24/7 online zijn, behalve die ene... kennelijk...
      Iedereen kan regelen op zijn acc, dat jij denkt aan, de hand van activiteit dat iemand online is.
      Gewoon goed afstemmen met je alliantieleden, maken activiteit op je planeten, en hoppa jij ontmoedigd.

      Dan zou ik het er gewoon op gokken, en vliegen...!
    • Heb een hele lijst namen die door mij of indirect in gemini die het spel hebben verlaten..Mortimare(Persoonlijk plat Geipred+Vmode), MadmanMicheal(account verwijderd na ultra IPR aanval),Moh(Plat gebashed),Nehrim(Gecrashed),MasterX(Vmode en account verwijderd). Caligula(Opgeblazen door meedere mensen maar merendeels door Kreela) BasisOne(Hoog verraad met meedere mensen onderandere @Alpatsjino en @Kaj en zn crew) MysteryNL(Persoonlijk plat ge IPRED), FightingAgainst(In V-mode geschoten) Ifailrazor(2 accounts en 2 keer gecrashed en geipred) Cyberskull(Gecrashed en Geipred daarna opgeblazen door @Balaban) en de Geiprerde en Itjes geworden namen: Vykross,Ubergeek en M4tje

      De snelle link van Ogniter Trolololen.ogniter.eu/
    • Malle PietJe wrote:

      weetje wat ook triest is een sgo die niet weet hoe een ipr aanval werkt deze spelers moeten ze ook sgo af maken he @Hysteria geen winst maken als iemand online komt lekker vm duiken trieste Go!
      1mill metaal 500k ks 200k deut een def weg schieten met ipr abs 60x en dan nog als sgo ipr sturen waar ze niet eens mee weten om tegaan :D
      maar wel sgo zijn zielige spelers!
      Wil je zonodig weten waarom ik in vm zit...ik had een doodzieke dochter, zij dreigde daardoor uit te drogen en daar was ik heel druk en bezorgt mee. Sorry ik zal nooit meer mijn dochter voor ogame zetten.
      Misschien moet je er ook even bijzeggen dat ik daar ongeveer 5 miljoen punten hebt en jij 40 miljoen en jij hier gaat zitten janken over een paar ipr......zegt genoeg lijkt me...
    • Hysteria wrote:

      Malle PietJe wrote:

      weetje wat ook triest is een sgo die niet weet hoe een ipr aanval werkt deze spelers moeten ze ook sgo af maken he @Hysteria geen winst maken als iemand online komt lekker vm duiken trieste Go!
      1mill metaal 500k ks 200k deut een def weg schieten met ipr abs 60x en dan nog als sgo ipr sturen waar ze niet eens mee weten om tegaan :D
      maar wel sgo zijn zielige spelers!
      Wil je zonodig weten waarom ik in vm zit...ik had een doodzieke dochter, zij dreigde daardoor uit te drogen en daar was ik heel druk en bezorgt mee. Sorry ik zal nooit meer mijn dochter voor ogame zetten.Misschien moet je er ook even bijzeggen dat ik daar ongeveer 5 miljoen punten hebt en jij 40 miljoen en jij hier gaat zitten janken over een paar ipr......zegt genoeg lijkt me...
      @Hysteria volledig offtopic misschien , veel beterschap met je oogappeltje
      credits go to Syrabi

      The post was edited 1 time, last by Dutch Rebel ().