Expo nerf

    This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

    • EXPO voor piraten verliest in bijna alle scenario's de winstgevendheid;

      alleen op 0.5 vliegkosten uni's in de LG/KV combi zit er nog een winstfactor op.

      Voor ZG/GV en andere bootjes is die compleet weg;

      let wel op dat, zolang er een winstfactor op piraten/aliens farmen zit expo's dus altijd beter zullen zijn dan mines gezien de ROI daarvan alleen maar daalt. Waar de gains in expo groeien (totaan dat je de gs niet meer snel genoeg kan uitgeven; dan stop die groeifactor.

      mja, dan hebben we het over wat, 4-5 miljard gs per dag? dan kan je vanaf dat moment gewoon je extra winst in mines gooien, die je dus niet meer in bootjes kwijt kan.

      overigens valt er nog te kijken wat het precies met de generaal klasse doet; die vliegen goedkoper hogere w/s/p, maar krijgen maar 10% expo puin; echter hebben die niet de nerf op hoeveelheid piraten/aliens zij tegen komen... wieweet is dat ineen winstgevend te maken.

      :love: Thanks Syrabi
    • Jillian wrote:

      EXPO voor piraten verliest in bijna alle scenario's de winstgevendheid;

      alleen op 0.5 vliegkosten uni's in de LG/KV combi zit er nog een winstfactor op.

      Voor ZG/GV en andere bootjes is die compleet weg;

      let wel op dat, zolang er een winstfactor op piraten/aliens farmen zit expo's dus altijd beter zullen zijn dan mines gezien de ROI daarvan alleen maar daalt. Waar de gains in expo groeien (totaan dat je de gs niet meer snel genoeg kan uitgeven; dan stop die groeifactor.

      mja, dan hebben we het over wat, 4-5 miljard gs per dag? dan kan je vanaf dat moment gewoon je extra winst in mines gooien, die je dus niet meer in bootjes kwijt kan.

      overigens valt er nog te kijken wat het precies met de generaal klasse doet; die vliegen goedkoper hogere w/s/p, maar krijgen maar 10% expo puin; echter hebben die niet de nerf op hoeveelheid piraten/aliens zij tegen komen... wieweet is dat ineen winstgevend te maken.
      Ik probeer het te snappen Jillian, maar zelfs na deze forse aanpassing blijft ontdekker toch nog heel rendabel? Je komt nu best vaak piraten tegen en straks is dat nog steeds vaak. Alleen de helft minder vaak.
      Daarnaast pak je ook nog geregeld grote hoeveelheden grondstoffen. Denk dat het nog steeds de meest rendabele klasse blijft.

      Sterker: ik denk dat de combi gv/zg ook gewoon nog kan. Waarom zou dat niet meer kunnen? Ik heb nl ook nooit problemen gehad om 24/7 inner (continu zelfde stelsel/plek) expo’s te doen. Heb geen er geen ervaring mee dat je hier nu zoveel zwarte gaten mee invliegt.
      Vlieg je op een laag % dan zijn de vliegkosten ook te behappen. Die paar minuten tijdsverlies, tja jammer, maar er is geen uni meer die geen extra speedfactor heeft. Dus uren vliegen doe je sws niet.

      Ik was overigens in Merkur ontdekker, maar wat dat expo’s doen al snel zat. In Deimos gekozen voor de meest luie en wordt rijk klasse: verzamelaar. Dat ligt mij als ambtenaar veel beter.
    • enige verandering met echte impact is idd de vermindering van gevechten met piraten/aliens in ontdekkerklasse.
      mocht tijd worden, en eigenlijk is het al te laat. de pushaccounts zijn al enorm groot. de pull accounts van "vrienden" worden wel overbodig, en de "vrienden" zullen wel in vm gaan na deze verandering.
      "My ambition is handicapped by laziness"
      — Charles Bukowski (Factotum)
    • Het punt is dat de kans op piraten gehalveerd is, terwijl de kans op zwarte gaten gelijk is gebleven.

      Waar je eerst ongeveer 40 piraten per zwart gat kreeg, krijg je er nu 20 per zwart gat. En laat het aantal piraten dat je nodig hebt om quitte te lopen op een zwart gat nou net rond de 18 liggen. Dan sta je dus quitte op zwarte gaten, maar moeten de deutkosten nog steeds verrekend worden. Oftewel, alleen de meest winstgevende combinaties zijn nog net aan break-even tot winstgevend. De rest geeft op termijn verlies.

      Iemand op .org had een mooie andere visie op de expo-nerf. Je hebt nu al soms een 'bad luck streak', waarbij je een paar zwarte gaten achter elkaar vindt, of een tijdje geen piraten hebt. Net als dat je soms ineens 40 maankansen nodig hebt voor die maan. Deze expo nerf maakt dat deze willekeur dusdanig toeneemt dat je gemakkelijk een jaar expo kan doen, wat op papier gemiddeld winstgevend zou moeten zijn, terwijl je onder de streep verlies maakt. In de praktijk zal het er dus op neer komen dat je gigantische deutreserves moet aanleggen om de weken zonder piraten door te kunnen expo-en, stug door moet ploeteren en zwart gat na zwart gat incasseren om gemiddeld een minimaal winstje te klokken. Echt een goed stukje psychologisch treiteren van de mens met kansen :P Mensen zullen met name daardoor snel kappen met expo omdat de "lol" er dan echt vanaf raakt
    • bassie36 wrote:

      enige verandering met echte impact is idd de vermindering van gevechten met piraten/aliens in ontdekkerklasse.
      mocht tijd worden, en eigenlijk is het al te laat. de pushaccounts zijn al enorm groot. de pull accounts van "vrienden" worden wel overbodig, en de "vrienden" zullen wel in vm gaan na deze verandering.
      Nee, de vrienden blijven bestaan Buko. Dat probleem zit gewoon in de marktplaats. Vrienden kunnen gewoon boten of gs met je blijven verhandelen. Als wij vrienden waren kan ik 50m metaal van je kopen voor 40m kristal, waarna jij je metaal weer terugkoopt voor 20m kristal. Dat blijft nog steeds bestaan.


      @JamesCameron thanks voor de uitleg! Vind het trouwens wel veel dat je 20x piraten moet tegenkomen voor 1 zwart gat. Betekent dus dat je maar 5% winst maakt per piraat per keer. Ik had het idee dat je meer dan 10% winst pakte per piraat.
    • LoneRanger wrote:

      bassie36 wrote:

      enige verandering met echte impact is idd de vermindering van gevechten met piraten/aliens in ontdekkerklasse.
      mocht tijd worden, en eigenlijk is het al te laat. de pushaccounts zijn al enorm groot. de pull accounts van "vrienden" worden wel overbodig, en de "vrienden" zullen wel in vm gaan na deze verandering.
      Nee, de vrienden blijven bestaan Buko. Dat probleem zit gewoon in de marktplaats. Vrienden kunnen gewoon boten of gs met je blijven verhandelen. Als wij vrienden waren kan ik 50m metaal van je kopen voor 40m kristal, waarna jij je metaal weer terugkoopt voor 20m kristal. Dat blijft nog steeds bestaan.

      @JamesCameron thanks voor de uitleg! Vind het trouwens wel veel dat je 20x piraten moet tegenkomen voor 1 zwart gat. Betekent dus dat je maar 5% winst maakt per piraat per keer. Ik had het idee dat je meer dan 10% winst pakte per piraat.
      Jouw vlootwaarde = X
      Puin percentage = 0.2 (20%)
      Piraat van 50% zou betekenen dat je 10% van je vlootwaarde als puin krijgt (eigen losses niet meegeteld): 0.2*0.5X = 0.1X

      Nu is een piraat van 50% al redelijk zeldzaam en komt 25% veel vaker voor. 0.2*0.25X = 0.05X, oftewel 5% van je eigen vlootwaarde als puin.

      Daarbij komt natuurlijk het probleem dat als je een zwart gat krijgt, je vlootwaarde ook daalt dus je meer piraten nodig hebt om op het 'oude niveau' te komen.
    • LoneRanger wrote:

      Ik was overigens in Merkur ontdekker, maar wat dat expo’s doen al snel zat. In Deimos gekozen voor de meest luie en wordt rijk klasse: verzamelaar. Dat ligt mij als ambtenaar veel beter.

      Ik moest zo glimlachen van deze fijne beschouwing dat dat wel een zwart gat meer of minder compenseert.

      Mja, zelf vond ik expo doen ook verschrikkelijk suf dus kan er wel mee leven als het alleen maar de simpele expo gaat worden met varianten als 500 GV, 1000 spioos, 10 IC en 10 navs en dan de hvh GV (en spioos?) vergroten al gelang dat kan.
      Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!
    • JamesCameron wrote:

      Het punt is dat de kans op piraten gehalveerd is, terwijl de kans op zwarte gaten gelijk is gebleven.

      Waar je eerst ongeveer 40 piraten per zwart gat kreeg, krijg je er nu 20 per zwart gat. En laat het aantal piraten dat je nodig hebt om quitte te lopen op een zwart gat nou net rond de 18 liggen. Dan sta je dus quitte op zwarte gaten, maar moeten de deutkosten nog steeds verrekend worden. Oftewel, alleen de meest winstgevende combinaties zijn nog net aan break-even tot winstgevend. De rest geeft op termijn verlies.

      Iemand op .org had een mooie andere visie op de expo-nerf. Je hebt nu al soms een 'bad luck streak', waarbij je een paar zwarte gaten achter elkaar vindt, of een tijdje geen piraten hebt. Net als dat je soms ineens 40 maankansen nodig hebt voor die maan. Deze expo nerf maakt dat deze willekeur dusdanig toeneemt dat je gemakkelijk een jaar expo kan doen, wat op papier gemiddeld winstgevend zou moeten zijn, terwijl je onder de streep verlies maakt. In de praktijk zal het er dus op neer komen dat je gigantische deutreserves moet aanleggen om de weken zonder piraten door te kunnen expo-en, stug door moet ploeteren en zwart gat na zwart gat incasseren om gemiddeld een minimaal winstje te klokken. Echt een goed stukje psychologisch treiteren van de mens met kansen :P Mensen zullen met name daardoor snel kappen met expo omdat de "lol" er dan echt vanaf raakt

      Maar zelfs een minimale winst uit expo's (statistisch gezien) is na verloop van tijd oneindig keer zo groot als de winst die je uit de bonus van de andere klassen haalt. Aanvallen en minen is gewoon niet meer van deze tijd. Het wordt straks alleen lastiger om sneller exponentiële groei te maken met je expovlootje.
    • Er is nog steeds exponentiele groei. Alleen ik benadruk even de grillen die je in de praktijk mee zult maken. Waarbij er een grote kans is dat je na 10 maanden minder punten hebt dan aan het begin van je avontuur. Sta jij dan nog elke dag klaar om die expedities erop uit te sturen terwijl je deutvoorraad slinkt omdat je alweer een week geen piraat hebt gezien?

      Het 'a la ambtenaren' ogamen klinkt, zoals wel vaker, ineens een stuk aantrekkelijker :P
    • Compro wrote:

      Maar aan het eind van de streep zou je winst moeten maken. Stuk kleiner dan nu, maar nog wel winst. Misschien dat je de eerste 5000 expos pech hebt, maar hoe groter je n hoe waarschijnlijker dat je winst draait.

      En alles beter dan niks doen in dode uni's

      Hoe groter de vloot op expo te sturen, hoe meer je investeert in vloot en brandstof. Ik heb momenteel al soms 4 dagen geen gevecht. Ik verbruik al per expo gewoon 160 miljoen deut. Ook al heb je dan 15 miljard deut liggen. Deze gaat wel erg snel op en je voorraad metaal en kristal ook. Je kunt dan niet opnieuw investeren in werfrijen volgooien, omdat je gewoon geen zekerheid hebt, dus je blijft minder hard stijgen en bij 1 enkel zwart gat kan je ineens 3 maanden teruggegooid worden kwa punten en vloot.
    • RastaMen wrote:

      Ik denk dat die expeditie's met piraten en aliens best zouden kunnen werken,
      mits het te vinden percentage aan puin hetzelfde is voor de generaal en de verzamelaar.
      Je kan navigators kopen op de marktplaats, en puin op positie 16 is gewoon te ruimen, de optie is er dus wel.
      Als alle percentages hetzelfde zijn, wat is dan nog het nut van de discoverer?
      Yoshi


      Ex SGO
      Board Moderator
      Yoshi@ogame.nl
    • Yoshi wrote:

      RastaMen wrote:

      Ik denk dat die expeditie's met piraten en aliens best zouden kunnen werken,
      mits het te vinden percentage aan puin hetzelfde is voor de generaal en de verzamelaar.
      Je kan navigators kopen op de marktplaats, en puin op positie 16 is gewoon te ruimen, de optie is er dus wel.
      Als alle percentages hetzelfde zijn, wat is dan nog het nut van de discoverer?

      Verkorting onderzoekstijd, meer velden bij nieuwe kolonies, just to mention a few.