Handelaar en Expeditie in de praktijk

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

  • De Handelaar


    Zodra je links in het menu naar*handelaar* gaat, krijg je het handelaarsscherm.


    Nadat je kiest welke grondstof je wilt verkopen (in dit voorbeeld kies ik voor deuterium) kan je op de knop 'handelaar bestellen' klikken.
    LET OP: Het oproepen van de handelaar kost Donkere Materie. Deze Donkere Materie wordt afgeschreven op het moment dat je dus de handelaar oproept, niet op het moment dat je grondstoffen verhandelt.
    Je kan maximaal je beschikbare opslag van je planeetverhandelen!
    Als je geen, of niet de juiste opslag beschikbaar hebt, komt de handelaar voor niets, en ben je je donkere materie kwijt!

    Deel 2.
    Hier zie je de dan geldende wisselkoers (in dit voorbeeld dus 2,91 : 1,82 : 1 ), en kunt je kiezen hoeveel je wilt verkopen.
    De rest wijst denk ik zichzelf.





    Let op:
    • je kunt slechts éen grondstof verkopen 'per handelaar'.
    • Na het maken van je ruil/handel, worden de grondstoffen direct afgerekend, en is de handelaar weer weg
    • Je kan maximaal je beschikbare opslaginhoud van de aan te kopen grondstof verhandelen.
      Als je geen opslag beschikbaar hebt, de verkeerde handelaar roept, of om welke andere reden dan ook een vergissing maakt, komt de handelaar voor niets en ben je je donkere materie kwijt!
  • Alles over expedities
    Geschreven door Luxx, aangepast door HyP3r


    Overzicht
    1.0 Expeditie in het algemeen
    1.1 Wat is een expeditie?
    1.2 Waarom expedities?
    2.0 Expedities en de voorbereidingen
    2.1 Wat heb ik precies nodig voor expedities?
    2.2 Hoeveel expedities kan ik doen?
    2.3 Waar moet ik rekening mee houden?
    3.0 Expedities zelf en hun gevolgen
    3.1 Hoe ga ik op expeditie?
    3.2 De tijdverdeling van expedities
    3.3 Langere expedities: hoe en waarom
    3.4 Gevolgen van expedities
    4.0 Vraag & Antwoord
    5.0 Slotwoord

    Expeditie in het algemeen

    1.1 Wat is een expeditie?
    Een expeditie is een missie richting coördinaat 16 in het zonnestelsel. coördinaat 16 is een onverkend gebied, dus wat er precies ligt weet niemand. Door je vloot er een door jou ingestelde tijd rond te laten dwalen kun je allerlei dingen treffen. Zo kun je bijvoorbeeld grondstoffen vinden, maar ook in gevecht komen met piraten.

    1.2 Waarom expedities?
    Gezien de aanhoudende leegloop is ervoor gekozen om ook een player-vs-server activiteit in het spel te stoppen. Zo ben je dus niet meer volledig afhankelijk van je omgeving en kun je alsnog leuke winsten maken. Dit zorgt voor een nieuw perspectief in OGame.

    Expedities en de voorbereidingen

    2.1 Wat heb je precies nodig voor expedities?
    Voordat je met expedities kunt beginnen, heb je expeditietechniek nodig. Dit voorkomt dat mensen direct bij de start van een universum té snel winst halen uit expedities, en maakt het dus wat eerlijker.
    Voorwaarden
    • Impulsmotor 3
    • Spionagetechniek 4
    • Onderzoekslab 3

    Daarna kun je onder het kopje Onderzoeken de Expeditietechniek onderzoeken:


    Verder heb je natuurlijk vloot nodig om op expeditie te gaan. LET OP! Expedities kosten niks, afgezien van de reiskosten. Geen donkere materie, geen grondstoffen ... Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

    2.2 Hoeveel expedities kun je doen?
    Het aantal expedities wat je kunt doen is afhankelijk van je Expeditietechniekniveau. De wortel van je Expeditietechniekniveau is het aantal missies dat je kunt sturen. Omgedraaid kan ook: de macht van het aantal missies dat je wilt is het Expeditietechniekniveau dat je nodig hebt daarvoor. Hier volgt een lijst:
    • Niveau 1 - 1 expeditiemissie mogelijk
    • Niveau 4 - 2 expeditiemissies mogelijk
    • Niveau 9 - 3 expeditiemissies mogelijk
    • Niveau 16 - 4 expeditiemissies mogelijk
    • Niveau 25 - 5 expeditiemissies mogelijk


    2.3 Waar moet ik rekening mee houden bij expedities?
    • Een expeditiemissie kost tijd. Naast een heen- en terugreis kost het ook de tijd om het gebied te onderzoeken. Meer hierover in punt 3.2.
    • De gevolgen van expedities lopen erg uiteen. Een mogelijk gevolg is dat je vloot vernietigt word. Let dus goed op wat je stuurt, want er is een mogelijkheid dat je het kwijt raakt.
    • Gebieden die in de afgelopen 24 uur vaak zijn verkend (ook door andere spelers) zullen minder opleveren. Het is dus handig om je vloot eens naar een andere expeditiezone te sturen.
    • Als je een spionagesonde aan de vloot toevoegt, dan kun je zien of er andere vloten in het gebied rondzwerven. Je kunt niet zien welke vloten, je kunt alleen te weten of er vloten zijn.


    Expedities zelf en hun gevolgen

    3.1 Hoe ga ik op expeditie?

    Melkweg
    In het melkwegoverzicht is nu coördinaat 16 verschenen.


    Verzenden
    Hier volgende stappen om je vloot op expeditie te sturen. Ga naar het kopje Vloot. In het vlootoverzicht staat vermeld hoeveel expedities je nog kunt versturen (zie 1).


    Vul alle gegevens in (snelheid, coördinaten, etc.) en druk op Verder.

    Let er bij het verzenden op dat je de gewenste missieduur selecteert. Standaard is dit 1 uur (meer over tijdsduur in punten 3.2 en 3.3). Het meenemen van grondstoffen vermindert je opslagcapaciteit, en het enige wat je met die grondstoffen kunt is ze verliezen, dus dat is sterk af te raden.


    3.2 De tijdverdeling van expedities
    Expedities bestaan uit 3 delen: de heenreis, de expeditiemissie zelf (het verkennen) en de terugreis. De heen- en terugreis kent iedereen wel, gezien elke missie in OGame dit heeft (behalve plaatsing). Het verkennen is echter nieuw. Je stelt bij Vloot het aantal uur in dat je wilt verkennen, bijvoorbeeld 1 uur. Vervolgens blijft je vloot ook 1 uur op deze locatie hangen. Stel dat de heenreis 1 uur zou duren en de terugreis 1 uur zou duren, dan is je vloot in totaal 3 uur onderweg. Let op: Een expeditie kan er voor zorgen dat je vloot eerder of later terug komt. Houd hier rekening mee.

    3.3 Langere expedities: hoe en waarom
    Het aantal uur dat je een expeditie kunt houden is gelijk aan je onderzoeksniveau. Heb je dus niveau 5 expeditie-onderzoek, dan kun je 5 uur op expeditie.

    Wat houdt dit in? Hoe langer je verkent, hoe hoger de kans is dat je iets tegenkomt. Dit werkt echter twee kanten op. De kans is hoger dat je veel spullen vindt, maar ook dat je sterkere vijanden tegenkomt. Het is dus geheel aan jou om te bepalen of je je vloot kort of lang op expeditie stuurt.

    3.4 Gevolgen van expedities
    Expedities kunnen veel resultaten hebben. Hieronder een voorbeeld:



    De meeste gevolgen:

    Positief:
    • Je kunt grondstoffen krijgen. Je kunt maximaal 20% van de structurele Integriteit aan grondstoffen vinden. Het maximum is 2 miljoen grondstoffen.
    • Je kunt schepen krijgen (m.u.v. Sterren des Doods). 20% Structurele integriteit van het totale aantal schepen vind je maximaal terug als totale structurele integriteit bij de vloot die je erbij krijgt. Voor een mooie indicatie klik hier.
    • Je kunt donkere materie krijgen.
    • Je kunt een handelaar krijgen. Let op: Dit is in feite 2500 donkere materie. Je bespaart dus redelijk wat geld.


    Negatief:
    • Je kunt in gevecht raken met aliens. Er ontstaat geen puin tijdens dit gevecht, dus er valt niks te ruimen. Ook krijg je geen grondstoffen als je wint. De grootte van de vloot van de aliens is gebaseerd op de grootte van jouw vloot. Ook is het enigzins gebaseerd op het aantal punten van de nummer 1 (oftewel: hoe oud het universum is). Deze factor speelt echter veel minder mee. Je gevechtsrapport ziet er ongeveer zo uit: klik.
    • Je vloot kan vertraagd of juist versneld worden. Houd hier dus rekening mee als je een expeditie doet.
    • Je vloot kan vernietigd worden. Er zal geen puin ontstaan.


    Het kan ook zijn dat er gewoon niks gebeurd en je dus met lege handen naar huis gaat.

    3.5 Was dit het waard?
    Uiteindelijk zal dit voordelen opleveren voor het spel. Ja, op dit vlak is het onderdeel "planning" wat onderuit geschopt, maar op lang termijn is dit de beste oplossing om universa levend te houden. Er zijn simpelweg niet genoeg spelers om het raiden en crashen interessant te houden, dus player-vs-server activeiten zijn dan de beste oplossing. Helaas zijn deze enigszins op willekeurigheid gebaseerd, maar een betere oplossing is er niet.

    Vraag & Antwoord
    Vraag: Is een expeditiemissie te zien op een Phalanx?
    Antwoord: Alleen als je de thuisplaneet van de vloot scant. Het expeditiegebied scannen kan echter niet.

    Alles voor de expeditie
    Vraag: Heeft het nut om je Expeditietechniek hoger te maken dan niveau 9?
    Antwoord: Afgezien van langere verkenningstijd, nee. Tenzij je daadwerkelijk van plan bent om niveau 16 te halen.

    Vraag: Kun je alle schepen gewoon op expeditie sturen?
    Antwoord: Ja, dat kan.

    Tijdens de expeditie
    Vraag: Mijn vloot komt na de heenreis niet terug!
    Antwoord: Lees punt 3.2 eens goed door.

    Over de kansen
    Vraag: Wat zijn de exacte kansen op alles?
    Antwoord: Dit is niet bekend.

    Vraag: Stel, je stuurt een vloot naar de expeditiezone en je vloot belandt in een zwart gat. Belandt de volgende vloot dan ook in een zwart gat?
    Antwoord: Niet per se. Er is elke poging weer kans op iets nieuws.

    Over de vondsten
    Vraag: Kun je schepen krijgen die je niet eens kunt bouwen?
    Antwoord: Ja, dit kan.

    Vraag: Moet ik de teksten (zoals een foto van een Super Nova of het ziek worden van de bemanning) letterlijk nemen?
    Antwoord: De meeste teksten zijn natuurlijk meer voor de lol geschreven. Berichten dat je bijvoorbeeld grondstoffen hebt gekregen kun je natuurlijk wel serieus nemen.

    Vraag: Er stond dat ik niet alle schepen mee kon nemen, maar toch zijn ze aangekomen. Hoe kan dit?
    Antwoord: Dit is gewoon een foutje in het script. Wees blij dat je in ieder geval alle schepen hebt gekregen.

    Vraag: De schepen die je ontvangt, leveren die meteen punten op?
    Antwoord: Ja, voor elke 1000 grondstoffen in die schepen krijg je gewoon 1 punt, net als bij al je andere schepen.

    Meerdere spelers
    Vraag: Kun je met meerdere spelers tegelijk 1 in gebied zitten, los van elkaar?
    Antwoord: Ja, dit kan. Hoe vaker de afgelopen 24 uur het gebied is verkend, hoe kleiner de kans dat er iets gebeurd.

    Vraag: Kun je d.m.v. AGS op expeditie, zodat je de piraten makkelijker kunt verslaan?
    Antwoord: Nee, dit kan niet.

    Over coördinaat 16
    Vraag: Kun je koloniseren op x:xxx:16?
    Antwoord: Nee, dit kan niet.

    Overige vragen
    Vraag: Ik heb een vraag die hier niet staat, mag die ook in het topic?
    Antwoord: Tuurlijk. Stuur gewoon de moderator van dit forumdeel je vraag en hij zal kijken of de vraag relevant genoeg is om hem toe te voegen.

    Slotwoord
    Met dank aan:
    - Luxx, voor het schrijven van de basis.
    - Sunshine Boy, ik heb even wat informatie van jezelf gestolen.
    - Mythx, voor het wijzen op wat spellingsfouten.
    - Pendragon, voor de lay out


    Hopelijk hebben jullie wat aan deze guide gehad. Mocht er nog iets bij moeten, Pm dan even de moderator van dit forumdeel en die zal het er bij doen als het nodig is.
  • Met de komst van versie 0.80 binnenkort (nee, sorry, de datum is nog steeds niet bekend) zou de expeditiebug verholpen moeten zijn. Ook zullen er wat kleine aanpassingen in de expedities zijn.

    Even een antwoord op een paar vragen:

    _*zZz*..Waarom gebeurt er niets tijdens mijn expedities?_
    Hoe meer expedities een gebied bezoeken, hoe hoger de kans is dat er niets gebeurt.
    Minder bezochte gebieden hebben een hogere kans op gebeurtenissen. Deze gebeurtenissen kunnen zowel positief als negatief zijn.
    Gebieden kunnen zichzelf herstellen als ze een bepaalde tijd niet bezocht zijn.

    _Heeft het nut om een expeditie langer in het gebied te laten verblijven?_

    Hoe langer een expeditie het gebied verkent, hoe meer kans er is dat er een gebeurtenis plaats vindt.

    _Goedemorgen buurman... Kan ik zien hoe vaak een gebied bezocht wordt?_
    Als je minstens één spionagesonde meestuurt op je expeditie krijg je een mededeling of het gebied de laatste tijd vaak bezocht is, of juist niet.

    _Welke gebeurtenissen kunnen er plaatsvinden?_
    Behalve dat er niets kan gebeuren, zijn er 4 positieve en 4 negatieve gebeurtenissen mogelijk.
    Positief:
    • het vinden van grondstoffen
    • schepen bergen
    • het winnen van wat donkere materie
    • een handelaar ontmoeten

    Negatief:
    • veranderde terugkeertijd (navigatie fout)
    • piraten
    • ruimtewezens
    • verliezen van de vloot

    _Waarom zijn er zoveel verschillende resultaten?_
    Iedere gebeurtenis, behalve die van de "handelaar" en de "verloren vloot" heeft 3 variaties: normaal, bijzonder en zeldzaam.
    Hoe zeldzamer een gebeurtenis, hoe hoger de waarde.
    Hetzelfde geldt voor de negatieve gebeurtenissen ;)

    _Wat is de beste samenstelling voor mijn expeditievloot?_
    Het best kun je gemengde vloten op expeditie sturen, met genoeg laadruimte. Deze kunnen scheepswrakken bergen en zijn beter beschermd tegen piraten en ruimtewezens.
    Maar kijk uit voor de gebeurtenissen waarbij je de vloot verliest.
    Als je enige doel van de expeditie "het vinden van donkere materie" is, dan is het genoeg om één schip op expeditie te sturen, omdat deze gebeurtenis los staat van de vlootsamenstelling.

    _Oh JA gratis officers voor iedereen.... hoeveel donkere materie kan ik verzamelen?_
    De hoeveelheid donkere materie is vrij klein, maar hardwerkende verzamelaars zijn in staan om handelaren of officieren te verzamelen.

    _Welke grondstoffen kan ik vinden?_
    Ieder grondstof kan gevonden worden, inde verhouding 3:2:1 (M : K : D)

    _Ik wil sterren ik wil sterren des doods... wat voor soort schepen kan ik vinden?_
    Ieder soort schip kan gevonden worden behalve recyclers, kolonisatieschepen, zonnessattelieten en sterren des doods.
    Je zult geen schepen vinden die de klasse van je eigen expeditievloot ver te boven gaan.

    _Ik heb geen stofzuiger nodig.... Wat moet ik met een handelaar?_
    Als je een handelaar ontmoet, is dat hetzelfde als wanneer je een handelaar koopt voor donkere materie.
    Als je nog een handelaar op voorraad hebt, zal de nieuwe handelaar proberen om het bod van de vorige te overtreffen.

    _AAHHH ik ben vergetenom het licht uit te doen... De betekenis van navigatiefouten voor je energierekening._
    Het effect van navigatiefouten op je deuteriumverbruik hangt af van de afstand en snelheid van je vloot.
    De vertraging kan enkele dagen zijn, maar dat komt maar heel zelden voor.
    Een verkorting van de reistijd is ook mogelijk.


    _Arrrrrrrr.....kijk uit voor piraten en ruimtewezens!_

    Beiden gaan een gevecht met je aan. Piraten zijn slecht uitgerust, en veroorzaken kleine schade. Maar ruimtewezens zijn in staat om je vloot te verpulveren met hun geavanceerde technieken.

    _Wat een prachtig zwart gat daar recht voor ons uit.... *Krrrzzzzt*...- Wat betekent het als ik contact verlies?_
    "ha-ha Je bent je vloot kwijt!" Treur er niet teveel over, je vloot is verdwenen in een zeldzame gebeurtenis, maar wel iets waar je rekening mee moet houden als je op expeditie gaat.

    _Oneerlijk, ik wil grote prijzen winnen.... De betekenis van de parameters_
    De expeditieresultaten zijn per uni anders. Dat komt omdat ze samenhangen met het puntenaantal van de nummer 1.
    Zo krijgen nieuwere universums dus lagere resultaten bij expedities dan oude universums.
    Uitzondering hierop is de hoeveelheid donkere materie die gevonden kan worden.
    Met deze nieuwe balans zullen "jackpots" toegevoegd worden aan gebeurtenissen als zeldzame extra bonus. Maar nogmaals, het puntenaantal van nummer 1 geeft aan hoe groot het resultaat zal zijn.
    Ik zit buiten, op een OGameterras in de schaduw van mijn Ogameparasol! Tnx teamlers

    ex admin ogame.sk - ex-admin ogame.nl - ex ba europe1400.co.uk