Expo Tut'je

    • Als de uitslagen tegenvallen dan komt dit enkel door pech of doordat er meerdere spelers op dezelfde plek expeditie doen.
      Drukke uni's leveren dus gemiddeld minder op.
      Tenzij je het slim aanpakt en op zoek gaat naar stelsels waar niemand anders expeditie doet...

      De optimale vloot, zoals door jeckyll samengesteld, geldt voor nieuwe uni's met spelers onder de 5M punten.
      De totale waarde van die vloot is 9.001, terwijl voor oude uni's een optimale waarde van 12.000 geldt.
      Voor uni 10 en andere 5M+ uni's moet je die vloot dus met 1 1/3 vermenigvuldigen.

      Zoals ik al aangegeven heb zijn de verliezen tegen piraten en aliens kleiner als je ipv zware gevechtsschepen alleen grote vrachtschepen meeneemt.

      De ideale vloot is dan:
      190 GV + 1 vernietiger (+ evt 1 spio) = 9.040 punten.
      253 GV + 1 vernietiger (+ evt. 1 spio) = 12.001 punten.

      Waarom komt jeckyll dan toch met zware gevechtssschpen aanzetten?
      Omdat die relatief meer expeditie punten hebben.
      Dat heeft twee voordelen:
      - in nieuwe uni's waar iedereen weinig vloot heeft kan men toch het maximale uit een expeditie halen.
      - als je je hele expeditie-vloot verliest, doordat ze verdwaald raken o.i.d., dan zijn de verliezen minimaal.
    • Ik had effe een vraagje.
      Ik doe nu expedities de hele dag door.
      Dat het zinvol is zeker want ik stuur 100gv en de meeste keren komt hij met gs terug.
      Maar nu is mijn vraag als je 100 gv zonder 1 vernietiger stuurt dan geeft oRaiders toch aan dat je alle schepen kan vinden?
      Maar normaal hoor je toch 1 vernietiger op pad te sturen om alles te kunnen vinden?
    • Julien wrote:

      @ Jack, wat betekent dit?
      Logboek van de communicatieofficier: Het lijkt er op dat geen mens ooit in deze uithoek van de melkweg is geweest.
      Ik kan het positief en negatief opvatten in de context van expeditie. XD

      Dat betekend dat er wel expedities gedaan zijn en je kans om wat te vinden lager is. Dit is volgens mij de eerste volgende na 'Logboek van de communicatieofficier: Deze sector lijkt nog niet eerder verkend te zijn. '

      Wat betreft het expeditie doen met enkel grote vrachtschepen, je meest negatieve resultaat zijn aliens met 3 interceptors.
      Het is dus niet waar dat het sturen van enkel grote vrachtschepen garandeert dat je alleen deze vrachtschepen tegenover je krijgt.
    • Iemand deze uitslag al meegemaakt?

      Het enige dat is overgebleven van de expeditie is het volgende radiogram: Zzzrrt Aaargh! Krrrzzzzt Dat zrrrtrzt lijkt krgzzzz wel Krzzzzzzzztzzzz...

      Dit is alles wat ik te zien kreeg van mijn expeditie.
      Vloot is gewoon weg..
      Wat kan dit zijn?
    • Hmmm, ik heb zelf ooit ook een expeditieonderzoek gedaan naar de opbrengsten van expedities. Ik heb nog wel eens meer dan 2 miljoen metaal of meer dan 1 miljoen kristal gevonden. Dat gaat niet passen in die 30 gv. Dit was wel in een old-skool uni.
      Is het dan zo dat je in redesignuni minder kunt vinden? Is het dermate zeldzaam (van de paar duizend exp. die ik toen gedaan heb is het een keer of 4 gebeurd) dat het niet loont?
      Verder viel mij tijdens al die expedities op dat Aliens/Piraten altijd met ong. dezelfde vloot aanvallen als waarmee jij op expeditie gaat. Ik ging daarom met een shitload aan kv + 1 vern en 1 spio. Aliens en piraatjes hadden dat dan ook met het gevolg dat je (bijna) niks kwijt was. Hooguit eens een keer 20 kv ofzo.
      Hoe zit dat met deze vlootverhouding?


      flawlezz wrote:

      Je laat je toch niet pakken door mauriceopfiets??!!
    • Jok3r wrote:

      Je moet gewoon die meer dan 9000 expo punten hebben.
      Dat zijn 750kv 1vn 1 sp dacht ik.


      Begrijpt nog steeds niet zo goed waarom je perse meer als 9000 expo punten moet hebben?.?.?.?

      Btw wat kan je vinden van vloot en grondstoffen als je bijvoorbeeld 50 recyclers op expeditie stuurt?
    • Je hoeft niet perse meer dan 9.000 expo punten te hebben.
      Bij dat aantal heb je gewoon kans op een maximale buit.
      Stuur je minder schepen dan is je maximale buit kleiner...

      Als je alleen op donkere materie en gratis handelaren jaagt dan is 1 kruiser (lekker snel) voldoende...

      Volgens de expeditie calculator kun je geen schepen vinden als je alleen recs meeneemt...

      The post was edited 1 time, last by Magnetar ().

    • Voor de mensen die willen weten wat voor vloot ze het beste op pad kunnen sturen voor de oudere universa, het maakt natuurlijk uit maar je kan het beste kiezen uit één van deze twee vloten:

      255 grote vrachtschepen (opslag)
      1 vernietiger (alle schepen kunnen vinden)
      1 spio sonde (informatie)

      12.000+ expopunten
      Kosten: 1.590.000 metaal, 1.581.000 kristal en 15.000 deuterium
      Brandstofkosten: 3.033 (eigen zonnestelsel, 100% snelheid voor 1 uur)

      Of de volgende vloot:
      70 zware vechters (expo punten)
      90 grote vrachtschepen (opslag, meer dan genoeg)
      1 vernietiger (alle schepen vinden)
      1 spio sonde (informatie)

      12.000+ expopunten
      Kosten: 1.020.000 metaal, 871.000 kristal en 15.000 deuterium
      Brandstofkosten: 2.202 (eigen zonnestelsel, 100% snelheid voor 1 uur)
      ----------

      Het maakt in principe niks uit welke je hiervan stuurt. Je kan denken van omdat je piraten en aliens tegen kan komen je met de eerste vloot minder verliezen maakt. Dat klopt, maar al die verliezen die je bespaart met je eerste vloot krijg je direct weer terug zodra je een zwart gat tegen komt. Die eerste vloot kost meer brandstof en omdat hij ook zoveel meer grondstoffen kost dat wanneer je eens 2 keer vlak achter elkaar een zwart gat tegenkomt je verliezen behoorlijk toegenomen zijn. Bij mij zou het niks uit hebben gemaakt, ik zou een paar duizend meer verlies hebben gemaakt zou ik voor de eerste vloot hebben gekozen maar dat geldt niet voor iedereen. Het ligt ook aan je speelstijl en je geluk. Maar het constante gemekker van wat een betere vloot zou zijn slaat nergens op, beiden zijn ze even effectief gezien de kans wat je hebt negatieve uitkomsten te krijgen. (nouja gemekker, die 2 of 3 personen dan :P)