Internationalisering van .NL

    This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

    • Internationalisering van .NL

      Lieve kijkbuiskinderen,

      Ondanks het feit dat ik zelf niet meer speel vond ik het na lange tijd afwezigheid toch leuk om bij de opening van de nieuwe uni (Eridanus) de cr threads een beetje bij te houden, en wat gaan ze hard zeg. 7x Eco speed en een paar euro verder heb je naar een kleine anderhalve maand al een vlootje waar je leuke slagen mee kunt maken, en hier en daar een lekkere winst op kunt pikken, en dat gebeurt dan ook.

      Vervolgens wordt bij het posten van deze slagen echter duidelijk dat niet iedere speler de Nederlandse taal helemaal machtig is. Dat is natuurlijk niet erg, want het staat je voor zover ik weet vrij om OGame in welke taal dan ook te spelen, zolang je je maar aan de regels houdt. Zo hebben wij in een grijs verleden met een groepje spelers van vtr (marcell, gotti, etc.) de eerste uni van Slowakije onveilig gemaakt. Het gebruik van Engels, naast het Slowaaks, ingame en op het forum werd destijds echter pas na discussie met de lokale community toegestaan, omdat ze zonder buitenlandse spelers eigenlijk niet genoeg mensen hadden om een uni te vullen, een probleem waar .NL ondertussen ook wel een beetje tegenaan loopt als ik de posts op het forum mag geloven.

      Wat mij opvalt is dat er, wat het forum betreft, echter niet wordt opgetreden tegen posts in een andere taal, terwijl dit zowel voor ingame als op het forum wel een regel is. Het zal mij een worst wezen, want de slagen zijn leuk om te zien, maar het roept natuurlijk wel de vraag op hoe staat de .NL community tegenover het gebruik van vreemde talen, ingame of op het board, en weegt het versoepelen van de regels op dit vlak op tegen het aantrekken van buitenlandse spelers die de activiteit ten goede kunnen komen?

      Vandaar dan ook de motivatie van mijn kant om hier een topic over te openen. Niet zozeer om van vandaag op morgen beleid aan te passen, maar gewoon om even te peilen hoe de community hier tegenover staat, duidelijkheid is immers altijd fijn. Dus vandaar een topic ter discussie. Wat denken de spelers? Wat denkt het team? Handhaven, gedogen of toestaan?
      Vloot mag kapot en deut moet rollen.
      Ogame is toch al jaren dood.
    • Als er voor Engelse taal niet gewarned e.d. wordt, lijkt het me dat het dan toch al gedoogd wordt? Mocht je denken dat dit niet zo is, mag je hier natuurlijk altijd een gesprek met een mod/smod of de BA mee voeren. Nieuwe ideeën worden altijd van harte gewaardeerd.


      also laat die komma's voor en weg :love: ... mijn autistische trekjes beginnen dan overuren te draaien. Voor de rest word ik vrij blij van een goed Nederlands opgebouwde zin, die ik bij jou genoeg zie.
      Yoshi


      Ex SGO
      Board Moderator
      Yoshi@ogame.nl
    • Sowieso mogen slagen in Nederlands en Engels gepost worden.

      6 - De uitvoer van CR-convertors mag zowel in het Nederlands als in het Engels zijn

      Over ingame. Ja, we spreken ook als Nederlanders af en toe met wat Engelse woorden tussendoor of gewoon zinnen in het Engels. Ik heb andere talen nog niet meegekregen op forum en ingame, dus ik ga er vanuit dat je Engels als vreemde taal bedoelt. Mocht iemand ingame in een andere taal spreken dan de toegestane voertaal, dan is het aan de speler om het te rapporteren als het ongewenst zou zijn. Dan zal het team het vast wel oppakken.
      Ik vind wel dat we de Engelse taal ingame als mogelijkheid in de regels moeten kunnen verwerken. Er komen steeds meer spelers hier een poging wagen, want net als dat wij proberen in een dood Ogameland te spelen ( Noorwegen, Zweden, Slowakije ), zullen spelers uit Duitsland, Engeland of Frankrijk hetzelfde over Nederland als Ogameland zien. Dat ze dan geen Nederlands maar Engels tegen je gaan lullen, dan kan ik daarmee inkomen. Gaat het Duits of Frans worden of een andere taal, dan klik ik gewoon op rapporteer en dan mag de desbetreffende (S)GO het met die speler aankaarten.
      Tegenwoordig kennen vrij veel jongeren ook al Engels ( kijkend naar teamlers ), dus het zou best een mogelijkheid moeten kunnen worden om dit vrij toe te staan op een uitbloedend forum. Desnoods een apart subforum voor Engelstalige topics waar deze spelers dan terecht kunnen.
    • Yoshi wrote:

      Als er voor Engelse taal niet gewarned e.d. wordt, lijkt het me dat het dan toch al gedoogd wordt? Mocht je denken dat dit niet zo is, mag je hier natuurlijk altijd een gesprek met een mod/smod of de BA mee voeren. Nieuwe ideeën worden altijd van harte gewaardeerd.
      Gedogen is prima, maar natuurlijk niet ideaal. Het is fijn voor zowel team als spelers als zij een handvat hebben omtrent dit soort regels. Als de huidige regels echter niet meer gepast zijn voor de situatie, waardoor je gaat gedogen, is het misschien de moeite waard om de regels gewoon aan te passen. Mijn mening doet er in dezen niet echt toe, daar ik zelf niet meer speel, maar het leek me handig om de discussie open te breken.

      Hitsugaya Toushiro wrote:

      Over ingame. Ja, we spreken ook als Nederlanders af en toe met wat Engelse woorden tussendoor of gewoon zinnen in het Engels. Ik heb andere talen nog niet meegekregen op forum en ingame, dus ik ga er vanuit dat je Engels als vreemde taal bedoelt. Mocht iemand ingame in een andere taal spreken dan de toegestane voertaal, dan is het aan de speler om het te rapporteren als het ongewenst zou zijn. Dan zal het team het vast wel oppakken.
      Was buiten de cr's om. Af en toe wat Engels en een enkel zinnetje in het Pools. Ik kom zelf alleen om slagen te kijken, dus het zal mij een biet wezen, maar het valt op dat bijna heel de CR sectie van Eridanus vol staat met posts van iemand die geen Nederlands spreekt. Lijkt me leuk als hij/zij misschien in het Engels toch een verhaaltje kan doen bij een slag zonder daarvoor te hoeven vrezen voor een warn. Je voorstellen klinken goed en verwoorden de situatie beter dan ik dat deed. Engels is natuurlijk een goede middenweg om het voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk én verstaanbaar te houden. Het lijkt me niet dat de hele internationale OGame community massaal op .NL komt spelen, maar een handjevol extra actieve spelers zou toch geen kwaad kunnen.

      Yoshi wrote:

      also laat die komma's voor en weg :love: ... mijn autistische trekjes beginnen dan overuren te draaien. Voor de rest word ik vrij blij van een goed Nederlands opgebouwde zin, die ik bij jou genoeg zie.
      Het staat niet echt mooi hè. Echter, het is in tegenstelling tot wat er, ook bij mij, op de basisschool vaak ingehamerd wordt niet altijd fout om een komma voor en te gebruiken. Bij lange zinnen en waar het de leesbaarheid bevordert wordt het vaak wel aangeraden. Of dat bij mijn post ook het geval is valt natuurlijk over te twisten, maar je autistische trekjes zullen toch je leven lang onderhevig blijven aan artistieke vrijheid, dus even snel naar de apotheek voor een pilletje. :D Verder wel dank voor je compliment. :kiss:
      Vloot mag kapot en deut moet rollen.
      Ogame is toch al jaren dood.

      The post was edited 3 times, last by Ephanduin ().

    • Topics om ogame.nl te "redden" komen nu regelmatig voorbij. Ik vind als speler en als teamler dat leuk om te zien. Ik reageer nooit op zulke topics omdat ik zelf een sterke en hardnekkige mening heb over de steeds minder wordende spelers, maar meeste van deze topic starters kaarten dat niet eens aan.

      Om op dit topic te blijven, volgens mij word engels gewoon gedoogd en daarbij als je de nederlandse taal niet machtig bent, heb je tegenwoordig genoeg opties om er toch een soort van nederlands bericht uit te persen, denk aan google, denk aan medespelers die wel kunnen vertalen etc. Verandering van die regels gaat in mijn ogen echt niets uitmaken.

      Leegloop en beleid worden heel gemakkelijk vrijwel altijd in een zin genoemd. Ook de vorm van het spel word genoemd, het is gewoon een spel waar je in moet investeren en dan vooral in tijd. En daar ligt het in mijn ogen het probleem. Iedereen leeft tegenwoordig een gejaagd leven, werk, kids, social media, hobby's, kortom we hebben nergens tijd meer voor. Als je dan naar de huidige community kijkt is dat een hoopje met mensen met teveel tijd over en een te groot ego.

      Ik loop al lange tijd mee met dit spel en als ik het vergelijk met vroeger is het beleid alleen maar soepeler geworden en word er meer gedoogd of toegestaan. De toon en houding is van de spelers is wel veranderd. Ik heb dit spel nog nooit gespeeld omdat ik het zo goed kan, iedereen die mij een beetje kent weet dat ik er niks van bak en regelmatig aan de verkeerde kant van de streep sta. Maar dat kan mij niet schelen, nouja liever niet, maar shit happens, uithuilen, pleister plakken en weer verder gaan. De enige reden dat ik verder ga is dat ik een een gezellige groep groep mensen heb waar ik contact mee heb. En dat is vriend en vijand. Tijdje geleden werd mijn vlootje gesloopt, uiteraard vind ik dat niet leuk, maar voor in zelfs nog maar in de gaten had dat mijn lieve bootjes naar de bliksem waren kwam er een transport mijn kant op van de aanvaller. Gewoon om weer wat gs terug om lekker te kunnen opbouwen. Zijn insteek.. als jij weer lekker snel opbouwt dan kan ik je weer lekker snel pakken....

      ook heb ik wel eens in een uni gespeeld waar ik als kleine speler gewoon met de grond werd gelijk gemaakt, gewoon omdat het kan. Op berichten krijg je een of ander narcistisch en beledigend bericht terug welke neer komt dat je je muil moet houden, dat ogame dood is en dat deze soort spelers daarvoor gaat zorgen dat het zo blijft.

      Nu zeg ik niet dat iedereen dat maar moet gaan doen, hun slachtoffer transporten sturen, maar het gaat om de houding. Iemand die het spel speelt zoals het hoort erkent dat zijn slachtoffer ook tijd en energie in het spel steekt en het leuk wil hebben. Leuke babbel af en toe , een suggestie of tip af en toe en bij een foutje ben ik nog steeds net zo hard mijn vloot vloot kwijt. Ik blijf terug komen omdat ik de mensen leuk vind, omdat ik het spel leuk vind en omdat ik nog altijd heel naief denk dat ik het ooit eens goed ga doen. ZOnder deze mensen had ik echt allang ogame in de hoek gesmeten en nooit meer naar gekeken. Nu maakt het dat ik er tijd voor wil maken om dit spel te spelen.

      Als je iets wilt wijzigen moet je kijken naar iets wat je kan veranderen en niet wat je niet kan veranderen. Beleid kunnen we als spelers(en als team) weinig aan veranderen. Wat kunnen we wel veranderen? Onszelf. In plaats van te wijzen naar mensen die er echt niks aan kunnen veranderen en je te verdrinken in negativiteit, kun je er ook een positieve wending aangeven. Iemand zal langer blijven hangen als deze ziet dat de community misschien wel klein is, maar wel gezellig, respectvol en ondanks dat iemand voer is, je deze toch op weg kunt helpen zonder je er zelf slechter van word.

      Ik vraag me dan ook af waarom de topic starter wel meeleest, zich druk maakt over de leegloop, maar niet zelf een accountje maakt....dat is dan in elk geval weer 1 speler meer.
      Een betere wereld, begin bij jezelf, en verander je onderschrift.... :dunno:
    • Hysteria wrote:

      Beleid kunnen we als spelers(en als team) weinig aan veranderen.
      Voor ons werd het beleid op .sk gewoon aangepast om de activiteit te bevorderen. Op die manier kwam men zowel de wensen van de lokale community als de buitenlandse spelers tegemoet, dus dat dit op basis van signalen vanuit de community niet mogelijk zou zijn is geen waarheid. Het mergen van uni's of snelheden tot 7x zouden ook ooit als onmogelijk zijn weggezet, maar kijk je nu is dat beleid ook aangepast om aan de wensen van spelers tegemoet te komen.

      Hysteria wrote:

      Ik vraag me dan ook af waarom de topic starter wel meeleest, zich druk maakt over de leegloop, maar niet zelf een accountje maakt....dat is dan in elk geval weer 1 speler meer.
      Dat antwoord geef je zelf al:

      Hysteria wrote:

      Iedereen leeft tegenwoordig een gejaagd leven, werk, kids, social media, hobby's, kortom we hebben nergens tijd meer voor.

      Hysteria wrote:

      Een betere wereld, begin bij jezelf, en verander je onderschrift.... :dunno:
      Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden om de wereld te verbeteren. Een topic openen op het forum en de discussie openbreken is daar wellicht een van. Misschien haalt het niks uit, maar spelers hebben zo wel de mogelijkheid mee te praten over eventuele verbeteringen, en dat is al een betere wereld op zich :)

      Overigens is mijn onderschrift geen reactie op de huidige stand van zaken, dus als je 't niet erg vindt laat ik 't lekker voor wat 't is :D
      Vloot mag kapot en deut moet rollen.
      Ogame is toch al jaren dood.
    • Wat ik me dan ook nog afvraag hoe zie jij het dan voor je?Neem dit topic. Als buitenlandse speler die de nederlandse taal niet machtig is, zou hier toch niet in mee kunnen discussiëren, want hij kan het gewoonweg niet lezen. Word het voor hem/haar vertaald en dan post hij zijn mening in het pools, frans of grieks erbij.

      Welke meerwaarde heeft dat want 99% kan dat niet lezen/begrijpen omdat ze die taal niet kennen.

      Ik weet niet van hoever terug jouw voorbeeld is, maar vroeger, toen ik voor het eerst met ogame te maken kreeg, mocht je gewoon niet vanuit het buitenland spelen. In welk versie dan ook. Dat is allemaal al zoveel soepeler geworden, en naar mijn mening en inzicht word een speler echt niet geweerd omdat hij de taal niet spreek. Er word alleen gezegd wat de voertaal is omdat de meeste mensen die hier spelen nu eenmaal niet elke taal van de wereld spreken en net als ik al genoeg moeite hebben met hun eigen taal. Ook ben hier ingame al regelmatig spelers tegen gekomen die geen nederlands spreken, maar die hebben nog nooit een probleem ervaren.

      Je schrijft zelf al dat er niet word opgetreden op het forum als er eens een zinnetje in een andere taal verschijnt, dus hoe wil je het dan? Het is de .nl community, dus lijkt mij het schrappen van de voertaal een beetje raar en lijkt me niet dat daardoor er spelers worden aangetrokken. En daarbij is er al een internationale versie van ogame?
    • Ik ben vanaf het begin van ogame een voorstander geweest buitenlanders ingame en op het forum toe te laten.
      Zeker in het begin was heel NL ogame noob (ook de zgn toppers) en werden de NL unies en spelers beschermd door de regel als: niet Nederlandse speler; en niet Nederlands bericht, waar de schandpaal destijds blz. vol mee stond.
      Altijd tegen geweest. Net als ik nu ook voor een volledige vrijheid ben. Willen hier 500 Chinesen komen spelen. Prima.
      Ik versta ze niet maar daar komen we wel uit en zo niet ook goed. Overal de ogame.org regels gebruiken dus iedereen toelaten en alleen op het forum Engels toelaten zou ook kunnen. Stap terug in het vrije ogame leven maar acceptabel voor me. Vond het altijd vrij bekrompen in ogame... eigen volk eerst, pffft.
      Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!
    • paul-maximilianus wrote:

      Ik ben vanaf het begin van ogame een voorstander geweest buitenlanders ingame en op het forum toe te laten.
      Zeker in het begin was heel NL ogame noob (ook de zgn toppers) en werden de NL unies en spelers beschermd door de regel als: niet Nederlandse speler; en niet Nederlands bericht, waar de schandpaal destijds blz. vol mee stond.
      Altijd tegen geweest. Net als ik nu ook voor een volledige vrijheid ben. Willen hier 500 Chinesen komen spelen. Prima.
      Ik versta ze niet maar daar komen we wel uit en zo niet ook goed. Overal de ogame.org regels gebruiken dus iedereen toelaten en alleen op het forum Engels toelaten zou ook kunnen. Stap terug in het vrije ogame leven maar acceptabel voor me. Vond het altijd vrij bekrompen in ogame... eigen volk eerst, pffft.
      Inderdaad, helemaal mee eens. Gewoon iedereen toelaten, maar Engels of Duits als taal lijkt me wel praktisch ook voor de controle van berichten.
      Eventus stultorum magister
    • Hysteria wrote:

      Wat ik me dan ook nog afvraag hoe zie jij het dan voor je?

      Hitsugaya Toushiro wrote:

      Tegenwoordig kennen vrij veel jongeren ook al Engels ( kijkend naar teamlers ), dus het zou best een mogelijkheid moeten kunnen worden om dit vrij toe te staan op een uitbloedend forum. Desnoods een apart subforum voor Engelstalige topics waar deze spelers dan terecht kunnen.

      paul-maximilianus wrote:

      Ik versta ze niet maar daar komen we wel uit en zo niet ook goed. Overal de ogame.org regels gebruiken dus iedereen toelaten en alleen op het forum Engels toelaten zou ook kunnen. Stap terug in het vrije ogame leven maar acceptabel voor me. Vond het altijd vrij bekrompen in ogame... eigen volk eerst, pffft.

      tuin wrote:

      Inderdaad, helemaal mee eens. Gewoon iedereen toelaten, maar Engels of Duits als taal lijkt me wel praktisch ook voor de controle van berichten.
      Nou zo dus bijvoorbeeld.

      Overigens vond ik het ook prima hoe wij het in .sk geregeld hadden. Daar was in de subfora per uni gewoon de lokale taal + Engels toegelaten. Dit zorgde voor wat meer activiteit, bijvoorbeeld door internationale spelers de optie te geven om een verhaaltje te vertellen bij hun slagen of een Engels bericht te posten van een handelsvoorstel. Op de rest van het forum, zoals dus het algemeen gedeelte met dit topic, blijft alleen de lokale taal toegestaan. Zo blijft de community grotendeels lokaal maar wordt de activiteit in de uni's wat opgeschroefd. Ingame zou je bijvoorbeeld Nederlandse en Engelse berichten toe kunnen staan, maar niet Duits of Frans. Zo blijft het voor spelers van buitenaf mogelijk om zich zonder zich zorgen te hoeven maken over een ban actief deel te nemen aan een universum door ingame berichten in het Engels te versturen. Dit zorgt toch voor een minder hoge barrière dan constant Google Translate erbij te moeten halen.

      Tot slot, het doet er niet echt toe hoe ik het voor me zie. Net zoals de discussie draadjes over het aanpassen van de specs is ook dit topic een mogelijkheid voor spelers om zich te laten horen over eventuele aanpassingen betreffende dit onderwerp. Of dit opgepakt wordt en ook daadwerkelijk verandering teweeg brengt is een tweede, maar het balletje moet ergens beginnen te rollen.


      Hysteria wrote:

      Ik weet niet van hoever terug jouw voorbeeld is, maar vroeger, toen ik voor het eerst met ogame te maken kreeg, mocht je gewoon niet vanuit het buitenland spelen.
      Begin 2009 kreeg ik een .sk accountje van Whisky, die was er destijds al een paar maandjes bezig dus ik zou zeggen halverwege 2008, niet vroeger vroeger, maar wel heel lang geleden.

      Hysteria wrote:

      Je schrijft zelf al dat er niet word opgetreden op het forum als er eens een zinnetje in een andere taal verschijnt, dus hoe wil je het dan? Het is de .nl community, dus lijkt mij het schrappen van de voertaal een beetje raar en lijkt me niet dat daardoor er spelers worden aangetrokken. En daarbij is er al een internationale versie van ogame?
      Nogmaals, de bedoeling van het topic is een beetje om de mening van de spelers te peilen, niet om van vandaag op morgen beleid te veranderen. De voertaal hoeft niet geschrapt te worden om uitzonderingen toe te staan. Of dit gedaan zou moeten worden, en zoja in welke mate, leek mij het bespreken waard. Niet meer en niet minder. Bovendien hoeven er niet per-se nieuwe spelers te worden aangetrokken, misschien zijn er al wat internationale spelers die zich stil houden en dan wat actiever mee kunnen doen. Als dit in het Engels moet, kan leuk zijn toch?

      @paul-maximilianus @L3ct3r @tuin @Legend.bdr Goed bezig boys, leuk dat jullie ook meedenken.
      Vloot mag kapot en deut moet rollen.
      Ogame is toch al jaren dood.