Heeft iemand enig idee hoe ik mijn verwarming moet ontluchten? Hij maakt steeds van die tikkende geluiden als ik hem aanzet, maar ik weet niet hoe ik die lucht eruit moet halen. Alvast heel erg bedankt!
Ontluchten
-
-
je hebt van die ontluchting stekkertjes op elke verwarming zitten, op het hoogst gelegen punt ontluchting open zetten, en extra water bij je cv erin laten lopen. dat moet je eens in de 2 a 3 jaar altijd even doen, om dit te voorkomen.
-
Het feit dat ik dit in 2 jaar tijd nog nooit heb gedaan baart mij toch wel zorgen. Maar bedankt!
-
Edelachtbare wrote:
Het feit dat ik dit in 2 jaar tijd nog nooit heb gedaan baart mij toch wel zorgen. Maar bedankt!
-
Zorg ervoor dat de drukmeter op 1,1 bar staat. Dit drukmeterje zit meestal in de buurt van het expansie vat.
Dat is zo'n rood vat bij je ketel. De bovenkant waar de leiding is aangesloten is de "water "kant, de onderkant is de "lucht "kant. Dit is het expansie vat.
De lucht kant moet hol klinken. Dit kun je eenvoudig testen door er met een schroevendraaier aan de zijkant tgen aan te tikken. De waterkant moet dicht klinken, en de lucht kant wat holler.
Bij je expansie vat moet een vul nippel zitten. Een rood kraantje waar je een waterslang op aan kunt sluiten en die weer aan de andere kant op een water kraan in de buurt.
Als je je systeem wil vullen zorg dan dat alles goed vast zit en dat je de drukmeter in de gaten houd. Als de drukmeter 1,1 bar aanwijst is het goed gevuld.
Als je ketel op zolder is, is het handig als de vulkraan ook dicht bij je ketel in de buurt zit. Heb je een moderne ketel zit er zeker een automatische ontluchter die automatisch de lucht uit je systeem laat ontsnappen zolang de interne druk hoger is dan de atmosferische druk (de omgevingsdruk ).
Als je je radiatoren ontlucht zorg dan dat je een bekertje bij de hand hebt. Houd dit bekertje bij het mondje van de ontluchtingsnippel als je die opendraait, er kan namelijk zwart water uit komen, en dat is bijna niet te verwijderen van de muur of stukwerk. Zogauw er water komt weet je zeker dat er geen lucht in je radator zit.
Na ontluchten van elke radiator vul je het CV systeem tot 1,1 bar.
Let ook op dat de druk als de ketel tot 89 graden verwarmt niet te ver oploopt. Hoger dan 1,2 a 1,3 bar is max. Loopt de druk wel verder op dan kan dat op een defect expansie vat duiden.
Hopelijk heb je hier iets aan.Empty your mind... Be formles, Shapeless. Like water...
Now you put water in a cup, it becomes the cup. You put water into a bottle it becomes the bottle, you put it in a teapot it becomes the teapot.
Now water can flow, or it can crash.
Be water my friends... ;)
May the force be with U!
IRC: Obi12try -
en ik dacht dat ogamers nerds waren, blijkbaar hebben we ook loodgieters
:love: Thanks Syrabi -
Jillian wrote:
TIL dat het tikken van een verwarming betekend dat ie moet ontluchten -
Jillian wrote:
-