Expeditie handleiding

    • Expeditie handleiding

      Door recente ontwikkelingen in zagadra hoef ik dit niet meer geheim te houden :P

      Intro:
      In no time hebben ik en anderen in zagadra tijd keidikke accounts opgebouwd: door op de juiste manier expeditie te doen. Namelijk door expeditie te doen met het doel winst te maken op piraten en aliens. Mijnen, 100m metaal vondsten op expeditie en hofjes zijn kleingeld vergeleken wat je met expeditiepuin kunt binnen halen. Maar je moet het wel op de juiste manier doen, hierbij dus de uitleg.

      Achterliggende gedachte:
      We weten de kansen. De kans op een zwart gat is per expeditie 0.2%. De kans op een piraat of alien is 8-9% per expeditie. Dat betekent dat je per zwart gat gemiddeld 42 piraten of aliens pakt. De enige piraten of aliens waar je met de volgende expeditievloten verlies op maakt zijn de grote aliens. Per expeditie heb je ongeveer 6% kans op een piraat en 3% kans op een alien (Ik kan er wat naast zitten, maar op het engelse forum staan de exacte percentages. Voor deze uitleg is dat niet van belang). Stel je vindt een alien of piraat, dan is 90% daarvan een 'normale', 9% een 'gemiddelde' en 1% een 'grote'. Dat betekent dat de kans op een grote alien 1% van 3% is, oftewel 0.03% per expeditie. De kans op een grote alien is dus kleiner dan de kans op een zwart gat.
      De vloten die aliens en piraten hebben hangen ALTIJD af van wat JIJ stuurt. Stuur jij rips? Dan hebben de piraten rips. Stuur jij interceptors en vernietigers? Dan sturen de piraten en aliens die ook. Stuur jij je hele vloot? Dan sturen piraten en aliens ook alle soorten schepen. Hoeveel de piraten of aliens sturen hangt af van het 'soort' piraat/alien dat je tegenkomt. Een kleine piraat stuurt 25-35% van de vloot die JIJ stuurt. Een gemiddelde piraat stuurt ongeveer 50% van de vloot die jij stuurt. Een grote piraat stuurt ongeveer 80% van de vloot die jij stuurt. Stel je stuurt dus 100k interceptors, dan stuurt een kleine piraat er 25k, een gemiddelde 50k en een grote 80k.
      Een kleine alien stuurt 30-40% van de vloot die jij stuurt, een gemiddelde alien ongeveer 60-75% van jouw vloot en een grote alien 80-120%.
      Gemiddeld moet je 20x een piraat of alien tegenkomen om je expeditievloot terug te betalen. We weten ook dat per zwart gat je 42 piraten of aliens tegen komt! Die 22 extra zijn dus je winst, wat mij op mijn hoogtepunt 2-3 miljard grondstoffen PER PIRAAT/ALIEN opleverde. Kun je nagaan dus!

      Belangrijk om je te realiseren dat dit kansen zijn. Ik heb weken gehad waar ik binnenliep wat betreft piraten en aliens, en je hebt dagen waar ze in geen velden of wegen te bekennen zijn. Soms heb je een maand geen zwart gat, dan weer 5 in 5 dagen. Flinke tegenslagen kan je verwachten, maar op termijn loop je binnen. Stug doorzetten dus!

      Wat moet je sturen?
      Eerst een korte uitleg waarom. Als klasse ontdekker heb je een puin percentage van 20% van de slagen die je maakt. Dit is ongeacht het puinpercentage van de uni. Ookal zit je in een 80% puin uni, tegen piraten en aliens heb je 20% puin. Verzamelaars en generaals hebben altijd 10%. Gigantisch verschil, je moet daarom dus ook ontdekker zijn om effectief expedities te kunnen doen.
      Je hebt een laag puin percentage. Daarom moet je ervoor zorgen dat je eigen losses telkens zo laag mogelijk zijn. Losses drukken op de winst, minder losses betekent een hogere winst. Hier moet je dus rekening mee houden met het maken van je expeditie vloot. Schepen met relatief veel vuurkracht veroorzaken dus ook veel schade bij je eigen vloot. (denk aan slagschepen, vernietigers, reapers, rips). De piraten en aliens krijgen die schepen namelijk ook. Stel je stuurt een combinatie van lichte gevechtsschepen en kruisers, dan richten de kruisers van de piraten en aliens harstikke veel schade aan bij je eigen lichte gevechtsschepen. Stuur dus nooit je hele vloot op expeditie! Dit zorgt voor veel te veel schade bij je eigen schepen ;)
      Dus wat dan wel? Er zijn verschillende combinaties die werken. Ik licht er een aantal toe.
      Lichte gevechtsschepen i.c.m. kleine vrachtschepen. Ratio 1 op 1. (dus 1k lg en 1k kv, of 100k lg en 100k kv, of 1m lg en 1m kv enzovoorts). Deze combinatie zorgt niet voor de grootste winsten, maar is wel effectief in meerdere scenario's. LG + KV zijn namelijk fantastisch fodder. Stel je wilt ook iemand anders in de uni crashen ;) Deze combinatie heeft wel als nadeel de bouwtijd. Elk bootje kost namelijk minimaal 1 seconde om te bouwen. Op termijn had ik op elke planeet continu lg en kv aan staan en kreeg ik meer grondstoffen binnen dan dat ik uit kon geven aan lg en kv! Zo merk je ook een zwart gat behoorlijk, 2m lg en 2m kv kost namelijk toch 4 dagen om te rebuilden. Prima om mee te beginnen, minder goed voor 'late game'. Een tip is om hier ook een aantal grote vrachtschepen aan toe te voegen. Ongeveer 10% van je lg is een mooi percentage.
      Lichte gevechtsschepen i.c.m. grote vrachtschepen. Ratio 2 op 1. (dus 2k lg en 1k gv, of 200k lg en 100k gv, of 2m lg en 1m gv enzovoorts). Deze combinatie levert de meeste winst op voor wat je investeert. Een nadeel is dat grote vrachtschepen vrij nutteloos zijn in elke andere situatie en gemakkelijk te crashen zijn door anderen. Omdat een groot vrachtschip meer kost dan een klein vrachtschip en de bouwtijd uiteindelijk ook 1 seconde is kun je langer doorbouwen met deze combinatie voordat je teveel gs krijgt om uit te geven.
      Zware gevechtsschepen i.c.m. grote vrachtschepen. Ratio 1 op 1 tot 1 op 2. Dus 1k zg en 1-2k gv, 100k zg en 100-200k gv enzovoorts). Deze combinatie levert iets minder winst op dan de vorige twee, maar je kan wel veel langer doorbouwen voordat je 'teveel gs' binnen krijgt. Meer een combinatie voor 'late game' dus.
      Interceptors. Zo veel als je maar wilt. Interceptors op expeditie sturen is winstgevend, maar minder dan alle combinaties die ik hiervoor heb besproken. Stel alleen dat je zoveel gs binnen krijgt dat je het niet meer kan verwerken ondanks dat je op elke planeet continu bootjes loopt te bouwen, dan zit je met pure interceptor spam nog wel even goed.

      Wat zijn dingen om rekening mee te houden?
      Bouwtijd. Als je 10m lg en 10m kv hebt moet je continu op elke planeet lg en kv zitten bouwen. Zorg dat je op elke planeet voldoende nano levels hebt om de bouwtijd 1 seconde te laten zijn. Switch naar een andere combinatie als je qua bouwtijd niet meer uitkomt.
      Deutkosten. Het is niet te doen de deut met mines binnen te halen. Als je iedere dag zo'n 8x 3m lg/kv en 2m gv/zg op pad stuurt kost dat al gauw 800m deut PER DAG. Gelukkig krijg je met expeditie genoeg DM binnen hiervoor, dus bouw op 1 planeet een hoge deut opslag en ruil dan deut met de handelaar tegen 3-2-1. Het kost wat, maar expeditie is alsnog winstgevend ;)

      Mochten er nog vragen zijn, dan zal ik die beantwoorden. Expeditie is 'the way to go'. Het was normaal voor mij om 5m+ punten per dag te stijgen, met als hoogtepunt 100m in een week. Dit haal je never nooit binnen als generaal of verzamelaar. Op het laatst had ik wat pech en werd ik daarna genaaid :P Maar weet dat je op termijn binnen loopt. Het is switchen, of hopeloos achterop geraken.
    • Mhuah, echt een geheim kan je het niet noemen. Je was een van de eersten die ermee begon hier op .nl, de eerste waarschijnlijk die er volledig op ging focussen hier...

      De meeste info kan men beter hier vinden:

      board.en.ogame.gameforge.com/i…rench-community/&pageNo=1

      En anders bij de Russen en Polen...
      The Hitchhiker's Guide!
      424.242.424 (Plaats 4 van 1.704)
    • paul-maximilianus wrote:

      Dank, ik dacht dat het alleen met 1 m navigators werd gedaan om ook altijd het puin daarna simpel te kunnen ophalen.
      Blijkt dus ook goed met andere typen vloot te kunnen. Zeker in snelle speedunis is dat snel genoeg en hebben de speeds van de navs weinig extra.

      Navigators zorgen wel zo'n beetje voor de minste winst, zijn veel meer vlootcombo's veel voordeliger hoor
      14/15 Planeten
      Punten: 1.008.259.192 (plaats 1 van 1.695)
    • Alpatsjino wrote:

      paul-maximilianus wrote:

      Dank, ik dacht dat het alleen met 1 m navigators werd gedaan om ook altijd het puin daarna simpel te kunnen ophalen.
      Blijkt dus ook goed met andere typen vloot te kunnen. Zeker in snelle speedunis is dat snel genoeg en hebben de speeds van de navs weinig extra.
      Navigators zorgen wel zo'n beetje voor de minste winst, zijn veel meer vlootcombo's veel voordeliger hoor
      Vanwege dat de deut die ze kosten om te bouwen niet terugkomt in het puin dan denk ik? Dan is IC ook niet goed.
      Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!
    • Spacefighter wrote:

      heb anders nog niet zo'n post gezien op het Nederlandse forum, dusja
      Omdat iedereen het 'geheim' wil houden denk ik.

      Call of Duty wrote:

      Kunnen we er ook ergens voor opteren dat GF dit nerft? Want de balans in ogame is nu natuurlijk echt volledig zoek..
      Dit is al in veel community's naar voren gebracht en doorgespeeld naar GF. Dus geen idee hoe lang het nog duurt.
      Retired.

      - Seek Discomfort -
    • Ik denk eigenlijk dat dit stukje juist activiteit gaat wekken. Grote expovloten betekent weer meer om te crashen voor fleeters wat meer vloten betekent. Tevens kan iedereen gebruik maken hiervan en is het een keer in het uur of anderhalf uur inloggen meestal meer als voldoende. Dat is volgens mij al een stuk minder dan de normale actieve speler speelt. DM voor het wisselen van deut zal stijgen wat misschien ook de inkomsten van gf lichtelijk zal doen stijgen. Tevens zou er voor deutboeren de deutprijs relevanter komen. Geen 2-1-1 of iets daarboven maar meer tegen 3-2-1. Ik zie dus eigenlijk niet een downside. Hoe actiever je bent hoe sneller je groeit of de eco nou +x gaat of we hebben deze expo uiten ik denk dat alleen de snelheid waarmee je punten vergaard wordt geholpen, de plaats in de ranglijst hoeft geen invloed te hebben.
      Yoshi


      Ex SGO
      Board Moderator
      Yoshi@ogame.nl
    • Yoshi wrote:

      Ik denk eigenlijk dat dit stukje juist activiteit gaat wekken. Grote expovloten betekent weer meer om te crashen voor fleeters wat meer vloten betekent. Tevens kan iedereen gebruik maken hiervan en is het een keer in het uur of anderhalf uur inloggen meestal meer als voldoende. Dat is volgens mij al een stuk minder dan de normale actieve speler speelt. DM voor het wisselen van deut zal stijgen wat misschien ook de inkomsten van gf lichtelijk zal doen stijgen. Tevens zou er voor deutboeren de deutprijs relevanter komen. Geen 2-1-1 of iets daarboven maar meer tegen 3-2-1. Ik zie dus eigenlijk niet een downside. Hoe actiever je bent hoe sneller je groeit of de eco nou +x gaat of we hebben deze expo uiten ik denk dat alleen de snelheid waarmee je punten vergaard wordt geholpen, de plaats in de ranglijst hoeft geen invloed te hebben.
      Probleem is dat de andere 2 klasses zwaar onderdoen hier aan.
      Retired.

      - Seek Discomfort -
    • Abremsev wrote:

      Yoshi wrote:

      Ik denk eigenlijk dat dit stukje juist activiteit gaat wekken. Grote expovloten betekent weer meer om te crashen voor fleeters wat meer vloten betekent. Tevens kan iedereen gebruik maken hiervan en is het een keer in het uur of anderhalf uur inloggen meestal meer als voldoende. Dat is volgens mij al een stuk minder dan de normale actieve speler speelt. DM voor het wisselen van deut zal stijgen wat misschien ook de inkomsten van gf lichtelijk zal doen stijgen. Tevens zou er voor deutboeren de deutprijs relevanter komen. Geen 2-1-1 of iets daarboven maar meer tegen 3-2-1. Ik zie dus eigenlijk niet een downside. Hoe actiever je bent hoe sneller je groeit of de eco nou +x gaat of we hebben deze expo uiten ik denk dat alleen de snelheid waarmee je punten vergaard wordt geholpen, de plaats in de ranglijst hoeft geen invloed te hebben.
      Probleem is dat de andere 2 klasses zwaar onderdoen hier aan.
      Dit ^^

      Als Ontdekker kun je nu met een hockeystick curve kunt groeien. Waar ik in uni3 ruim 13 jaar over heb gedaan, doet iemand nu even in 2 maanden. Natuurlijk is het niet helemaal vergelijkbaar door de verandering van de ecospeed etc. Maar als ik een beetje inschat, zou ik er nu alsnog 2 jaar over doen. Dat is een factor 12 verschil. En de praktisch enige beperkende factor is de bouwsnelheid van vloot...

      De Generaal wordt beperkt door de rondvliegende vloten, maar die wordt nu volledige outclassed door de ontdekker. Dat zag je wel aan de slagen in Zagrada. Dus ondanks dat er veel meer te kraken is, gaat die het volledig afleggen.
      De Verzamelaar kan alleen maar groeien met de uitbouw van de mijnen en het raiden van i'tjes, wat best nog tijdrovend kan zijn. En dat is een veel meer lineaire ontwikkeling, dus die legt het ook volledig af.

      Al gaan de bovenstaande twee ook op expo met de voorgestelde vloten, dan nog hebben ze een nadeel van 50% minder puin en is het dus maar afwachten of je expedities wel winstgevend worden. Minder inkomsten met evenveel deutverbruik en dan moet je ook nog maar eens aan de Padvinders zien te geraken, die kun je alleen op de markt gaan kopen. Waarvan de waarde dus ook gaat exploderen, tenzij je ergens vriendjes hebt die het voor een vriendenprijsje willen leveren. Maar hun werven staan ook al volop aan om voldoende vloot te produceren voor hun eigen gewin.

      Feitelijk draait Ogame hier zichzelf ook de nek om. Het spel is nu veel eerder 'uitgespeeld', doordat de bouwtijden te lang worden voor gebouwen en onderzoeken en de planeten nu veel te snel vol zijn. Wat nog jaren had moeten duren, kan nu in maanden gebeurd zijn. Gaat iedereen weer klagen, dus moet de ecofactor weer omhoog en kom je in een spiraaltje terecht dat alleen maar erger wordt. Naast dat daar niet tegenaan te ontwikkelen valt door de bouwers van Ogame, gaat het spel te snel te saai worden, want de uitdagingen zullen op raken. Spelers weg, universum dood, nog meer mensen weg, einde Ogame.


      De piraten en aliens waren als negatieve factor bedoeld. Dat ze nu als positieve factor uitgebuit kunnen worden door een deel van de spelers, wat voor hun een hockeystick (exponentiële) groei mogelijk maakt, heeft voor mij het spel verziekt.
      Uiteraard kan ik het ook gaan doen, ware het niet dat ik een 'verkeerde' klasse heb gekozen. Dat maakt dat ik een lange aanlooptijd nodig heb om voldoende Padvinders te verkrijgen, terwijl de concurrentie nog veel harder weg gaat lopen (exponentieel versus praktisch lineair).

      Nee, die berg oneindige grondstoffen klinkt misschien übergeil en ultiem, maar kan zomaar eens de nagel aan de doodskist van dit spel blijken te zijn.
      HoFcounter: LIV
      RIPKILLcounter: CXCI
      Gevorderde HoFcounter: XXVIII
      Expertcounter: VI
      Federatief
      Expertcounter: III
    • Het enige wat mij wel opvalt, is dat uni's steeds sneller open gaan, en dat die ook elke keer in principe weer vrij vol lopen. Door het spel sneller te laten lopen, groeien spelers sneller. Door de expo's te doen, groeien spelers sneller. Uiteindelijk begint Ogame een spel te worden waar je max een jaar in een uni speelt, dan is er een vaste garde die het overneemt, en de rest zit gewoon in de volgende uni.

      Tot zaga gebeurd en iedereen kapot gaat haha.

      Dit zie je in de .us servers ook vrij goed terug in de geopende uni's. Zie hier onder een lijstje met de laatste 6 uni's. Allemaal vrij snelle uni's.

      Display Spoiler

      1- 6x Fleet | 7x Eco | + 30 Fields | 9 galaxies | 80% DF | 0.5 Deut | 8k DM after validation | ACS - ON | Espionage Probe Storage - ON
      Opened September 30th, 2019

      2- 3x Fleet | 5x Eco | Research 10x | + 25 Fields | 6 galaxies | 60% DF | 1 Deut | 8k DM after validation | ACS - ON | Espionage Probe Storage - OFF
      Opened November 12th, 2019

      3- 4x Fleet | 6x Eco | Research 12x | + 25 Fields | 7 galaxies | 70% DF | 0.5 Deut | 25k DM after validation | ACS - ON | Espionage Probe Storage - OFF
      Opened December 20th, 2019

      4- 6x Fleet | 7x Eco | + 30 Fields | 5 galaxies | 80% DF | 0.5 Deut | 8k DM after validation | ACS - ON | Espionage Probe Storage - ON
      Opened February 3, 2020

      5- 6x Fleet | 7x Eco | Research 14x | + 30 Fields | 5 Galaxies | 80% DF | 0.5 Deut | 25k DM after validation | ACS - ON | Espionage Probe Storage - ON
      Opened March 23, 2020

      6- 3x Fleet | 7x Eco | Research 14x | +25 Fields | 5 Galaxies | 80% DF | 0.7 Deut | 8k DM after validation | ACS - ON | Espionage Probe Storage - OFF
      Opened May 4, 2020



      Ik speel zelf in uni 5 hier genoemd, waar ik in de top 10 sta en nu al over de 10 miljoen punten heb, waar de uni net over een maand oud is. Het gaat zo ongelofelijk snel nu, dat Ogame gewoon een ander spel wordt. Misschien is dat wel de bedoeling geweest en is het een slimme zet van GF?
      Retired.

      - Seek Discomfort -