Alles over de vakantiemode V1.0

  • Alles over de vakantiemode V1.0

    Alles over de vakantiemode
    Geschreven door HyP3r



    Overzicht:
    1.1 Wat is de vakantiemode?
    1.2 Wat moet ik doen om de vakantiemode te activeren?
    1.3 Wat gebeurt er tijdens de vakantiemode?
    1.4 Hoe ga ik uit vakantiemode en wat is er anders?
    2.1 Help! Vakantiemode wil niet activeren!
    2.2 Help! Iemand valt me aan terwijl ik in vakantiemode wil gaan!
    2.3 Bugs
    3.1 Alles over de nadelen van lange vakanties
    3.2 Oplossingen voor lange vakanties
    4.0 Vraag en Antwoord
    5.0 Credits

    1.1 Wat is de vakantiemode?
    Je kunt je Ingame account in vakantiemode zetten. Door dit te doen bevries je in feite je account. Er kunnen geen missies meer worden gestart naar jouw planeten, je mijnen stoppen met produceren, etc (voor meer uitleg daarover, zie 1.3).
    Je kunt in vakantiemode gaan om je account enkele dagen achter te laten zonder dat die open en bloot staat. Zo is het veel makkelijker om op vakantie te gaan of er een paar dagen tussen uit te gaan. Er zit natuurlijk wel een voorwaarde aan, zodat er geen misbruik van gemaakt kan worden. Je moet minstens 48 uur in vakantiemode blijven. In speed universa is het anders en hangt het af van wat de speedfactor is. Is de speedfactor 2 (alles 2 keer zo snel), dan duurt het maar 24 uur. Ook zal er in het melkwegscherm een (v) achter je naam komen.

    1.2 Wat moet ik doen om de vakantiemode te activeren?
    1) Ga naar "Opties" (terwijl je ingelogd staat natuurlijk).
    2) Vink het hokje achter "activeer vakantie mode" aan.
    3) Druk op "sla wijzigingen op".
    Als het goed is sta je nu in vakantiemode. Er zijn natuurlijk enkele voorwaarden voor vakantiemode, dus als je dit voor het eerst leest is er een grote kans dat het niet gelukt is. Dit zijn de voorwaarden:
    1. Er mogen geen eigen missies meer aan staan. Missies van andere mensen kunnen dus wel gewoon door gaan! Op eigen risico dus. Lees er meer over in 2.2.
    2. Er mogen geen gebouwproducties meer aan staan.
    3. Er mag geen onderzoek meer lopen.
    4. Er mogen geen werfproducties meer aan staan.

    Mocht je ondanks dit niet vakantiemode niet kunnen activeren, ga dan snel naar 2.1. Vergeet overigens niet om je manen te controleren.

    1.3 Wat gebeurt er tijdens de vakantiemode?
    1. Er kunnen geen missies meer door jou worden gestart.
    2. Er kunnen geen missies door andere mensen naar jouw planeten worden gestart.
    3. Er kunnen geen gebouwen worden gebouwd, geen onderzoeken worden gestart of schepen of verdediging worden gebouwd.
    4. Alle mijnen (en de fusiecentrale en de zonne-energie centrale) zullen op 0% komen te staan. Dit betekent dus dat je die inkomsten niet meer hebt.
    5. Er zal alleen nog maar een basis inkomen zijn. In normale universa is dat 20 metaal per uur en 10 kristal per uur per planeet. In speed-universa is dat meer. Bij een factor 2 is dat 40 metaal per uur en 20 kristal per uur per planeetw.
    6. Je kunt niks meer veranderen bij "Opties".


    1.4 Hoe ga ik uit vakantiemode en wat is er anders?
    Als je 48 uur (of 24 uur) voorbij zijn, ga dan weer naar "Opties". Vink hier het blokje aan om uit vakantiemode te gaan, sla je wijzigingen op en voila, je staat weer uit vakantiemode.
    LET OP! Al je mijnen (en je fusiecentrales en je zonne-energie centrales) staan op 0%. Deze zul je dus handmatig weer op de juiste aantallen moeten zetten bij "Grondstoffen".
    Je kunt overigens meteen weer in vakantiemode, mits je weer aan de voorwaarden voldoet die in 1.2 staan.

    2.1 Help! Vakantiemode wil niet activeren!
    Geen nood. Ik heb hier een speciale guide voor geschreven.
    [q]Maatregel 1:
    - Check of je geen werfproductie meer aan hebt staan. Hetzelfde geldt voor gebouwen en onderzoek. Kijk ook voor alle zekerheid of er niet nog missies van jou aan staan.
    (- Log in en uit)
    - Ga in vakantiemode.

    Maatregel 2:
    - Klik op je hoofdplaneet bij "grondstoffen" op "bereken".
    (- Log in en uit)
    - Ga in vakantiemode.

    Maatregel 3:
    - Klik bij al je planeten bij "grondstoffen" op "bereken".
    (- Log in en uit)
    - Ga in vakantiemode.

    Maatregel 4:
    - Zet een onderzoek aan, annuleer en druk op "bereken" (bij "grondstoffen").
    (- Log in en uit)
    - Ga in vakantiemode.

    Maatregel 5:
    - Bouw een gebouw op je hoofdplaneet, annuleer en druk op "bereken" (bij "grondstoffen").
    (- Log in en uit)
    - Ga in vakantiemode.
    (- Als dat niet werkt, probeer het dan bij andere planeten)

    Maatregel 6:
    - Bouw een spionage sonde.
    (- Log in en uit)
    - Ga in vakantiemode.

    Maatregel 7:
    - Ga naar support.ogame.nl en maak daar een ticket aan met de vraag of je account in vakantiemode kan worden gezet. Geef duidelijk aan dat je dit topic hebt gelezen en alle maatregelen hebt geprobeerd. Let er wel op dat je het goede universum selecteert en alle andere gegevens goed invult!
    - Wacht totdat er antwoord is gekomen.[/q]
    Een alternatieve optie is een vriend tijdelijk laten account zitten (volgens de regels, lees die dus eerst), zodat die hem in vakantiemode kan zetten.

    2.2 Help! Iemand valt me aan terwijl ik in vakantiemode wil gaan!
    Geen paniek! Paniek werkt nooit. Dit is echter wel een situatie waarin je slim moet handelen. Als je nu in vakantiemode gaat zal zijn missie doorgaan. Het voordeel is echter wel dat hij geen missies naar jou meer kan versturen. Hij kan dus niet meer spioneren (kijken voor een ninja) of extra aanvallen sturen.
    - Als het mogelijk is om je grondstoffen en vloot gewoon te redden, stuur de aanvaller dan een bericht en stuur een vriendelijk verzoek om de aanval terug te trekken, gezien je in vakantiemode gaat. Veel spelers zullen nu terug trekken. Trekt de aanvaller zich niet terug of antwoord de aanvaller niet, dan sta je voor enkele opties. Je kunt je vloot en de grondstoffen zo snel mogelijk verplaatsen naar een dichtbijzijnde planeet, zodat je ze na de vakantiemode weer terug kunt zetten. Ook kun je een vriend op je account laten, zodat hij de vloot kan redden. Lees echter wel de regels voor alle in en outs (accountsitting), want aan deze methode zitten veel staartjes.
    - Als iemand je aanvalt op een kolonie waar je vooral grondstoffen hebt, maar ze niet kunt redden, moet je kiezen. Of je offert de grondstoffen op en gaat gewoon in vakantiemode, of je stuurt de aanvaller een net bericht met de mededeling dat je in vakantiemode gaat en je grondstoffen anders op maakt. De truc is dan dat je een gebouw en/of onderzoek aan zet (en in uitzonderlijke gevallen nog werfproductie), zodat al je grondstoffen bezet zijn. Als de aanval voorbij is en als jij dan al weg bent laat je een vriend op jouw account, zodat hij alles weer kan uitzetten en jou in vakantiemode kan zetten. Ook hier moet je de regels lezen voor alle in en outs (accountsitting), want aan deze methode zitten veel staartjes.
    - Als het niet mogelijk is om je grondstoffen en vloot te redden in het geval van een phalanx, dan is het gewoon jouw probleem. Gezien je zelf nog vloten aan hebt staan kun je uiteindelijk toch niet in vakantiemode.

    2.3 Bugs
    Er zijn nog enkele bugs rondom vakantiemode.
    - Er zijn gevallen waarbij de vakantiemode zomaar uit valt. Je account is dus onbeschermd. In een deel van de gevallen is het echter gewoon een fout van de speler zelf.
    - Er zijn gevallen waarbij de grondstoffen op al je planeten verdwijnen. Als je dus weer in vakantiemode komt zijn al je grondstoffen weg.
    LET OP! Deze bugs komen vrijwel nooit voor, dus maak je niet al te veel zorgen. Ik heb ze er gewoon bij gezet, zodat er niet al te veel vragen over zullen ontstaan.

    3.1 Alles over de nadelen van lange vakanties
    Sommige mensen gaan 5 weken of langer op vakantie. Dit kan nadelen opleveren.
    Een account wordt na 35 dagen niet inloggen verwijderd. De enige uitzondering is als er nog een commander- en/of officier-abonnement loopt. Zelfs met vakantiemode aan zal je account na 35 dagen worden gedelete. Als je dus langer dan 35 dagen op vakantie gaat heb je hoogstwaarschijnlijk een probleem. Zeker als je er niks aan doet ben je gewoon je account kwijt.

    3.2 Oplossingen voor lange vakanties
    Er zijn enkele dingen die je kunt doen om de verwijdering van je account tegen te gaan:
    1. Log in vanaf een internetcafé. Dit hoeft slechts 1 keer en dat is voordat je account 35 dagen inactief is. Rond dag 25 is dus een goede tijd om weer in te loggen.
    2. Laat een vriend accountsitten. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je account in vakantiemode staat en je vriend laten inloggen voordat je account 35 dagen inactief is. Rond dag 25 is dus een goede tijd om je vriend in te laten loggen.
    3. Laat een vriend tijdelijk je account over nemen. Je mag je account weggeven mits diegene hem 1 maand beheert. Voordelen hiervan is dat je account niet stil staat en je weet zeker dat je account niet zal worden verwijderd (tenzij je vriend er iets mee doet). Het nadeel hiervan is dat je het maar 1 keer kunt doen; meerdere keren overname zal worden gezien als accountsharing.


    4.0 Vraag en Antwoord

    Vraag:
    Ik kom niet in vakantiemode! Wat moet ik doen?
    Antwoord:
    Lees 2.1 aandachtig door.

    Vraag:
    Kan er niet iets komen waardoor je zelf kunt instellen hoe lang je in vakantiemode wilt staan, zodat je account niet na 35 dagen zal worden verwijderd?
    Antwoord:
    Over het algemeen zijn er niet veel mensen die langer dan 35 dagen op vakantie gaan. Daarnaast zijn er makkelijke oplossingen om te zorgen dat je account niet verwijderd wordt. Zie 3.2.

    Vraag:
    Ik ben slachtoffer van een bug! Ik wil een schadevergoeding!
    Antwoord:
    Sorry, maar wij kunnen die niet geven. In de AGV, waarmee je akkoord bent gegaan om OGame te spelen, staat dat Gameforge geen schadevergoeding hoeft te geven voor bugs.

    Vraag:
    Waarom krijg je tijdens de vakantiemode 20 metaal en 10 kristal per uur per planeet?
    Antwoord:
    Dat is het standaard inkomen in OGame. Ook als je uit vakantiemode staat krijg je standaard 20 metaal en 10 kristal per uur naast je gewone mijnen. Dit is vooral voor beginners bedoeld.

    5.0 Credits
    Dit was mijn guide over de vakantiemode. Heb je nog vragen? Stuur mij gerust een berichtje. Heb je aanpassingen, toevoegingen, klachten of wat dan ook, stuur me dan gerust een berichtje en ik kijk er zo snel mogelijk naar, met de nodige gevolgen natuurlijk ;)