Pushen - uitleg

    • Pushen - uitleg

      Pushen, het hoe, wat en waarom.

      Pushen is een bekende term binnen Ogame, maar er blijkt toch onduidelijkheid te zijn ontstaan over wat dit nu precies inhoud en betekend. Daarom heb ik hier geprobeerd een uitleg te schrijven die iedereen de opheldering moet geven waar om gevraagd is.

      Pushen valt als beginsel makkelijk te omschrijven:

      “een lagere speler die bewust een hogere speler resources bezorgt zonder directe tegenprestatie”

      Maar dan komen de vragen, wat is een directe tegenprestatie? Wanneer mag je dus wel grondstoffen sturen, wanneer niet. Wanneer is het bewust, wanneer niet. Wanneer mag je dus grondstoffen houden omdat het een foutje was van de verzender / aanvaller, wanneer niet.

      Hoewel er geen eenduidig antwoord te geven is op deze vragen moeten we bedenken waar het om gaat en waarom de regels dus gemaakt zijn. Dit is niet om jullie, de spelers, te pesten of te belemmeren in jullie spel. Dit is om onsportief gedrag te voorkomen waarbij spelers 1 andere speler omhoog pushen (vandaar de term) en zo naar een hogere plek brengen dat die speler eigenlijk recht op heeft (wat betreft zijn skills e.d.). Er zijn veel online games te bedenken waarbij dit wel gebeurde, dit is die spellen niet ten goede gekomen J.

      Het draait er dus om dat een speler niet *bewust* gepushed mag worden.
      Hieronder zal ik enkele voorbeelden noemen waarbij het pushen is, in alle voorbeelden heeft speler A minder punten dan speler B.

      - Speler A verstuurt grondstoffen naar speler B die hier niet, of veel te weinig voor terugstuurt.
      - Speler A valt speler B aan met een vloot die het gegarandeerd zal verliezen om zo het puin aan speler B te geven. Het is hier geen foute coords maar een bewuste aanval.
      - Speler A transporteert grondstoffen naar een inactieve en speler B valt deze aan om zo de grondstoffen op te halen maar het geen direct transport te laten zijn.
      - Loterijen, grondstof depots, andere vormen van grondstoffen opslaan of weggeven zonder dat er handel is.
      - Speler A láat alleen speler B bij hem raiden/trashen, en zorgt voor geplande ‘gaten’ in zijn verdediging.

      Het is duidelijk dat hier opzet in het spel is. Daarom mag het ook niet. Het wordt lastiger als spelers foutjes begaan, verkeerde coords intikken, nieuwe zijn en niet simmen, een extra 0 tikken bij een transport of juist een 0 te weinig. Zolang het foutjes zijn hoeft niemand hiervoor gebanned te worden, er is geen opzet toch? Maar helaas zijn er teveel spelers die de regels ontduiken door te doen alsof het foutjes zijn, er zijn maar weinig spelers die het eerlijk toegeven als we het ze vragen.

      Om deze reden is het voor spelers verstandig zelf op te letten en contact met ons op te nemen bij foutjes. Wij als team moeten (en zullen) er daarnaast zorg voor dragen dat we spelers die foutjes begaan niet keihard straffen. Hierop moeten we bij pushing bans extra controleren. Maar het blijft het beste als spelers contact met ons opnemen bij de volgende gevallen:

      - Je wordt aangevallen door een lagere speler die geen schijn van kans maakt.
      - Je krijgt een transport van een lagere speler zonder dat je handel hebt of hier om gevraagd hebt.

      Hoewel je in deze gevallen niet per defenitie strafbaar bent, kun je het beste wel een GO inlichten. Het kan altijd gebeuren dat hij dit aanziet voor een bewuste pushing, en dat je dus gebanned wordt. Als je vooraf, of binnen 48 uur contact opneemt weten we ook zeker dat je van goede wil bent, terwijl je achteraf gemakkelijk een valsspeler kunt zijn die er vanaf probeert te komen.

      De beste oplossing is in veel gevallen de grondstoffen doorsturen aan een andere speler die lager staat dan de verzender (speler A in de voorbeelden) en zelf 10% (met een max van 500k) te houden ter compensatie van de deutkosten en het gedoe (vlootslot, moeite, etc). Zo help je een bevriende speler en houd je er zelf dus indirect wat aan over. Meldt het in dit geval wel, een GO maakt een aantekening en zo voorkom je een ban.

      Zo houden we het spelletje sportief en hoeft niemand ten onrechte gebanned te worden. Iedereen kan eerlijk spelen, foutjes worden niet afgestraft, iedereen happy J.

      Daarnaast wil ik nog aandacht besteden aan 3 andere zaken:

      Het gebeurt helaas teveel dat mensen proberen iemand een ban aan te smeren door hen te pushen. Dit gedrag is niet meer dan een vies spelletje en daarom zullen wij dit in de toekomst veel harder gaan bestraffen. De exacte regelverandering hierover zullen de GA’s binnenkort nog posten.

      Verder zullen we de regels wat betreft bans bij pushen zo aanpassen dat er meer ruimte is om de straf in overeenstemming met de overtreding te laten zijn. Hierdoor zul je voor een kleine overtreding een veel kortere ban krijgen dan een grote of herhaaldelijke overtreding. Een eerste ban van maar 1 of juist 7 dagen is dus best mogelijk. De GO zal bepalen hoe zwaar de overtreding was en hiervoor een passende straf opleggen.

      Tot slot zullen we de handelsverhoudingen voor oude uni’s aanpassen. In de newspost die de GA’s maken m.b.t. de aanpassingen van de regels zullen zij dit ook opnemen.

      Met vriendelijke groet,
      Cobis Taba
    • RE: Pushen - uitleg

      uuh ik kon dit niet vinden of heb er veel te snel overheen gelezen.
      maar stel ik ben speler A en B is mijn beste friend ik verdien 2x zoveel grondstoffen als hem.
      en ik geef hem veel grondstoffen en hij geeft niets terug dat wou ik en dat wou hij,moet er dan iets speciaals worden gedaan want ik had bijna mijn vriend gepushd :? :? :?
    • RE: Pushen - uitleg

      ristridin schreef
      uuh ik kon dit niet vinden of heb er veel te snel overheen gelezen.
      maar stel ik ben speler A en B is mijn beste friend ik verdien 2x zoveel grondstoffen als hem.
      en ik geef hem veel grondstoffen en hij geeft niets terug dat wou ik en dat wou hij,moet er dan iets speciaals worden gedaan want ik had bijna mijn vriend gepushd :? :? :?


      Dan is er sprake van pushing. Jij staat lager en support een speler die hoger staat om nu nog iets sneller te stijgen door hem gs te sturen. Je doet dit zelfs nog met opzet en is daarom pushing. Ook als je dit aangeeft bij de GO mag dit nog niet.

      Groet pimmm
    • RE: Pushen - uitleg

      pimmm schreef
      ristridin schreef
      uuh ik kon dit niet vinden of heb er veel te snel overheen gelezen.
      maar stel ik ben speler A en B is mijn beste friend ik verdien 2x zoveel grondstoffen als hem.
      en ik geef hem veel grondstoffen en hij geeft niets terug dat wou ik en dat wou hij,moet er dan iets speciaals worden gedaan want ik had bijna mijn vriend gepushd :? :? :?


      Dan is er sprake van pushing. Jij staat lager en support een speler die hoger staat om nu nog iets sneller te stijgen door hem gs te sturen. Je doet dit zelfs nog met opzet en is daarom pushing. Ook als je dit aangeeft bij de GO mag dit nog niet.

      Groet pimmm


      Ik kan uit zijn vraag niet opmaken of hij hoger staat of dat zijn vriend hoger staat.

      Even voor duidelijkheid, als jij meer punten hebt dan je vriend mag je hem sturen wat je wilt, zonder dat het als pushing gezien wordt.

      Stel hij staat hoger in de ranking, dan moet hij je gewoon terugbetalen volgens de handelsregels, die elders op die forum vermeld staan.
    • effe een vraagje:

      is het ook pushen als een hoger geplaatste speler een zwakker iemand helpt om sterker te worden?

      bijv: speler a geeft 1 keer per week grondstoffen aan speler b en speler b geeft dan weer grondstoffen aan speler a.
    • malbolgia schreef
      effe een vraagje:

      is het ook pushen als een hoger geplaatste speler een zwakker iemand helpt om sterker te worden?

      bijv: speler a geeft 1 keer per week grondstoffen aan speler b en speler b geeft dan weer grondstoffen aan speler a.


      Nee, dat is geen pushen.


      Een hoger geplaatste speler mag zoveel als hij wilt sturen naar een lager geplaatste speler (dit alles valt ook gewoon te lezen in de uitleg)

      Bij het teruggeven van grondstoffen moet je wel oppassen.

      Bij handel mag er maximaal 2 dagen tussen zitten. En het moet voldoen aan de handelsregels.

      The post was edited 1 time, last by donayet ().

    • malbolgia schreef
      effe een vraagje:

      is het ook pushen als een hoger geplaatste speler een zwakker iemand helpt om sterker te worden?

      bijv: speler a geeft 1 keer per week grondstoffen aan speler b en speler b geeft dan weer grondstoffen aan speler a.

      In jouw voorbeeld stuurt A grondstoffen naar B en vervolgens stuurt B grondstoffen naar A. Als het volgens de toegestande handelsratio's gebeurt is er geen sprake van pushing. Als ze elkaar telkens 10k Metaal sturen is er sprake van idioot gedrag. Waarom grondstoffen sturen om vervolgens dezelfde grondstoffen terug te krijgen.

      Om jouw vraag te beantwoorden:
      Pushen valt als beginsel makkelijk te omschrijven:

      “een lagere speler die bewust een hogere speler resources bezorgt zonder directe tegenprestatie”

      Dat staat letterlijk in de post van cobis taba. Als je dus goed gelezen had zou je jouw vraag niet hoeven stellen.

      Pushen is het sturen van grondstoffen naar een speler die hoger dan jij staat.
      Al staat hij een plek hoger, het blijft pushen.


      Je mag dus een lager gerankte speler zo veel grondstoffen sturen als jij wilt.
      Iemand die lager staat dan jij grondstoffen sturen is pullen. Dat is toegestaan.
    • donayet schreef
      Nee, dat is geen pushen.
      Een hoger geplaatste speler mag zoveel als hij wilt sturen naar een lager geplaatste speler (dit alles valt ook gewoon te lezen in de uitleg)
      Bij het teruggeven van grondstoffen moet je wel oppassen.

      Bij handel mag er maximaal 2 dagen tussen zitten. En het moet voldoen aan de handelsregels.

      In dit geval maken de handelsregels niets uit, tenzij de lagere meer "punten" aan grondstoffen geeft aan de hoger geplaatste speler. Dit lijkt me niet het geval, dus het mag gewoon.
    • ristridin schreef
      meschien een raare vraag maar als een speler die lagere is dan jou uit het niets grondstoffen stuur ben jij dan aan het pushen word jij daarvoor geband??


      goede vraag !
      zelf ben je zoizo niet aan het pushen !
      maar je word wel gepushed he !!

      krijg je hier ban voor ?
    • ik vind het wel allenmaal een beetje te streng,
      zo lang het maar niet in groten formaten word gedaan toch?
      wat is groot?
      200.000 +

      vind ik dan :)
      soms wil ik wel maar altegraag een alliantie lid wat gs sturen voor zijn def te rebulden (a)

      Greets Legerarmy
    • legerarmy schreef
      ik vind het wel allenmaal een beetje te streng,
      zo lang het maar niet in groten formaten word gedaan toch?
      wat is groot?
      200.000 +

      vind ik dan :)
      soms wil ik wel maar altegraag een alliantie lid wat gs sturen voor zijn def te rebulden (a)

      Greets Legerarmy

      Rebuildhulp is toegestaan:
      Een speler is zelf verantwoordelijk voor zijn account. Een speler moet zelf rebuilden en kan daarbij enkel wat starthulp krijgen als hij zijn hele actieve aanvalsvloot is verloren.
      • Indien een verdedigende speler zijn volledige actieve aanvalsvloot verliest mag de GO toestemming geven om maximaal 30% rebuild hulp te ontvangen (bij oorlog 60%)
      • Indien een aanvallende vloot door een ninja volledig wordt vernietigd (en deze aanvallende vloot bestaat uit de volledige actieve aanvalsvloot) dan kan de GO toestemming geven om maximaal 10% rebuildhulp te ontvangen (bij oorlog 20%)
      • Gerecycled puin wordt van het verlies afgetrokken.
      • Een speler komt alleen in aanmerking voor rebuildhulp als dit binnen 24 uur na de slag bij de GO wordt aangevraagd.
      • De maximum termijn waarbinnen grondstoffen in het kader van rebuild hulp naar een hogere speler gestuurd mogen worden is 48 uur. Natuurlijk gaat deze termijn pas in nádat de GO toestemming heeft gegeven.
      • Alle transporten (ook hoog/laag) die in de rebuildhulp-termijn vallen, tellen mee!


      Bovendien kan je geen vaste bedragen vaststellen. In het begin zou je dan gewoon naar hartelust kunnen pushen.
      De eerste week maakt een paar duizend gs meer verschil dan 200k gs na een jaar.
    • legerarmy
      soms wil ik wel maar altegraag een alliantie lid wat gs sturen voor

      C Source Code

      1. zijn def
      te rebulden


      Mythx schreef
      Een speler is zelf verantwoordelijk voor zijn account. Een speler moet zelf rebuilden en kan daarbij

      C Source Code

      1. enkel
      wat starthulp krijgen

      C Source Code

      1. als hij zijn
      hele actieve

      C Source Code

      1. aanvalsvloot is verloren
      .



      Rebuildhulp is in dit geval dus niet toegestaan. Ik ben het wel met Legerarmy eens dat het af en toe wat te streng is. En met Mythx dat je geen vaste bedragen moet doen. Die percentageregel die er nu is is prima. Maar wat mij betreft zou rebuildhulp voor verdedigingen ook best kunnen, zeker als het geIPRd is.

      The post was edited 1 time, last by Han ().

    • Wat ik gewoon nog steeds niet snap is waar ligt de grens tussen pushen en aid-another?

      Stel speler A=rang 5000
      Stel speler B=rang 5001

      Mag speler A dan GS pompen in speler B?
      Technisch gezien staat hij lager en mag het dus wel. Mara het zal niet voor het eerst zijn dat de GO een minder positief beeld hier over heeft. En de bann knop gebruikt als muisknop. Dus mijn vraag is dan ook:"Hoe groot moet het punten verschil zijn van hoog>laag om niet als een pusher te worden gezien?"
    • Paige schreef
      Wat ik gewoon nog steeds niet snap is waar ligt de grens tussen pushen en aid-another?

      Stel speler A=rang 5000
      Stel speler B=rang 5001

      Mag speler A dan GS pompen in speler B?
      Technisch gezien staat hij lager en mag het dus wel. Mara het zal niet voor het eerst zijn dat de GO een minder positief beeld hier over heeft. En de bann knop gebruikt als muisknop. Dus mijn vraag is dan ook:"Hoe groot moet het punten verschil zijn van hoog>laag om niet als een pusher te worden gezien?"


      Puntenverschil moet 1 punt zijn :P
      Maar als B door die gepullde gs hoger komt of net daarna toch hoger staat dan A kan het verwarrend zijn voor de GO die denkt dat er dan pushing aan de gang was (aangezien ze het meestal pas zien nadat dit alles gebeurd is)

      Paige schreef
      Dat is dus niet waar wat je daar zegt. Er zijn in het verleden vele spelers gebanned omdat ze spelers uit de zelfde 100 rangen regio GS gaven van hoog naar laag.


      Kun je de GO onoplettend noemen, maar zijn schuld is het ook niet helemaal.
      Staan jullie zo dicht bij elkaar is het handiger een mailtje te sturen naar de GO met de rangen die jullie beide hebben op dat moment via een print screentje zodat hij ziet dat B echt lager staat dan A tijdens het pullen...